Re: "Kommunikasjonsstrategi for NTNU"

From: Stian Soiland (stain_at_nvg.org)
Date: 12-10-00


On 2000-10-12 16:01:12+0200, Trond Andresen wrote:

>Førstkommende tirsdag skal Kollegiet behandle enda et
>"strategi"-dokument, "Kommunikasjonsstrategi for NTNU".
>Jeg har lagt det ut på
>http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/n-d/komstrat.rtf
>for de som måtte være interessert.
>Hva synes dere?

Jeg lukter lunten at dokumentet ikke er av de beste, og tar
utfordringen med å titte på det med et kritisk blikk:

Er det egentlig noe nytt i dokumentet? Det meste så ut som
disposisjonen til en stiloppgave med "Hva er et universitet?", krydret
med markedsføringsuttrykk som "Fremheve grafisk profil".

Det har en stund vært etterlyst at NTNU tør å vise seg mer i mediene.
Det er jo kanskje en tendens til dette nå, igår så jeg MidtNytt på TV,
og der var både hr. Trond Andresen og pratet litt om elbil samt at
velferdstingsleder Jonathan Millar (som ikke er direkte tilknyttet
NTNU, forøvrig) fortalte om at studentene endelig
har fått påvirkningsmulighet ovenfor kommunen.

Men hva sier dokumentet om dette?

  "Gi innsynsrett for publikum og presse"

  "Ha et aktivt og oppsøkende forhold til massemediene, basert
   på gode og langsiktige kontakter. Forholdet skal preges av åpenhet
   også i situasjoner der mediene setter et kritisk søkelys på
   virksomheten"

Dette høres vel og bra ut. Vil dette si at NTNU vil oppfordre forskere
til å uttale seg om dagsaktuelle saker, eller vil fortsatt de gå rundt
og være redd for sure ansikter fordi de sa noe kontroversielt som ikke
er politisk korrekt og passer med NTNUs "hovedprofil"?

I det siste tilfellet, hvorfor skal da noen medier se noen hensikt i å
høre NTNUs "mening"?

Dokumentet kommer med veldig lite konkret. Aktuelle spørsmål:
  Hva kan gjøres for å bedre intern kommunikasjon?
  Hvordan kutter man ned nødvendige ledd i kommunikasjonsflyten?
  Hvordan får man spredd nødvendig informasjon
    ut til studenter og ansatte?
  Hvordan skal mediene og samfunnet få vite hva
    vi kan og hva vi holder på med?

Alt i alt virker dokumentet mer som en instruks til de som skal lage
NTNUs annonser kombinert med faktaopplysninger alle hadde fra før. Det
er mange fine ord og tanker, som vanlig, men aldri forslag til hvordan
ting skal gjennomføres.

-- 
Stian Søiland - Trondheim, Norway - http://stain.portveien.to/

Being able to break security doesn't make you a hacker more than being able to hotwire cars makes you an automotive engineer. [ESR]



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET