NTNU taper penger på ikke å utnytte egen kapasitet

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 05-04-00


Jeg har i dag sendt følgende brev til Universitetsdirektøren:

***********************************************************************

NTNU taper penger på ikke å utnytte egen trykke-kapasitet

I forbindelse med den betydelige pålagte prisøkning (nesten 100%) på
Reprosentralenes tjenester fra nyttår, kombinert med samme trykke-budsjett
som i fjor for noen av Reprosentralens store kunder, har Reprosentralen nå
en del ledig kapasitet. Total kapasitet er også økt fordi Reprosentralen har
modernisert maskinparken.

Samtidig er det slik at NTNU-enheter unødig gir trykke-oppdrag til andre,
oppdrag som Reprosentralen kunne ha utført til langt lavere pris. Følgende
ferske eksempel skulle illustrere dette:

50 eksemplarer av en doktoravhandling faktureres i februar av Tapir til et
NTNU-institutt med kr. 16790,-.
Jeg har undersøkt med Reprosentralen, som sjøl med sitt nye og høyere
pris-regime, kunne ha gjort samme jobb med samme kvalitet for kr. 8.865,-.
Besparing i dette tilfellet ville da ha vært kr. 7.925,- .

Denne avhandlinga blei trykt i 50 eks. Det vanlige opplaget på de
avhandlinger Reprosentralen trykker er ca. 50 til 200 eks. NTNU har ca. 185
dr.-grader i året. Ca. 30 - 40 av disse blir nå trykt på Reprosentralen.
Antar vi i stedet at alle dr.-avhandlinger trykkes på Reprosentralen - noe
de har kapasitet til - blir da overslaget over spart totalbeløp for NTNU mer
enn

(185 - 35) * 8000 = 1.2 millioner kr.

Dette svarer f.eks. til minst tre faste stillinger, og det er jo en uttalt
målsetting med ORGUT-prosjektet å spare penger i teknisk-administrativ
virksomhet.

Jeg foreslår at Universitetsdirektøren snarest sender ut et rundskriv hvor
alle enheter *pålegges* å sjekke pris, kvalitet og kapasitet ved
Reprosentralen, sammenligne med hva andre leverandører tilbyr, og alltid
velge Reprosentralen hvis den har laveste pris, ledig kapasitet og kan
levere produktet med tilfredsstillende kvalitet.

Alle enheter bør også pålegges å gjøre seg kjent med det spektrum av
tjenester som Reprosentralen kan tilby, slik at man ikke avstår fra å spørre
om en jobb fordi man tror at et gitt oppdrag ikke kan utføres der (et
aktuelt eksempel på en slik feiloppfatning, er trykking av visittkort).

Jeg ber om skriftlig svar på denne henvendelsen.

mvh

Trond Andresen
Kollegie-representant



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET