Til debatt: Aksjon mot økte drivstoffpriser

From: Jarle Kotsbak (Jarle.Kotsbak_at_item.ntnu.no)
Date: 21-03-00


Denne mailenm sendes for tiden rundt i vårt mljø:

"" NÅ SKAL VI VISE AT VI FINNES, LES OG SEND VIDERE:
Det er viktig at så mange som mulig er med, for å få en så stor effekt
som mulig. Aksjonen, som er rettet mot bensin og dieselpris-økningene,
bygger på at ingen skal fylle drivstoff 30. april 2000. Prisene øker i
en vanvittig takt og det er på tide å gjøre noe med dette. Det er
galskap med så høye priser mens det lagres millioner av liter olje i
oljelagrene. Oljeprodusentene har besluttet å minke oljeproduksjonen for
å tjene mer penger, ikke for miljøets skyld. Hvis vi ikke tanker i løpet
av en hel dag, kommer oljemarkedet til å destabiliseres, om det så er
for en veldig kort tid. Med våre kommunikasjonsmidler er det utrolig
lett å raskt nå ut til en masse mennesker, så send denne beskjeden til
alle du kjenner:

IKKE FYLL BENSIN ELLER DIESEL 30. APRIL 2000

Om du absolutt må ha drivstoff, pass på å tanke dagen før eller dagen
etter. Vi skal vise at vi finnes selv om dette kan virke som om det er
en liten aksjon. Tenk dere følgende: 50 liter bensin/diesel i en
fjerdedel av Europas befolkning (ca 200 000 000 biler X 50 liter blir ca
10 milliarder liter), det svir i produsentenes kasse.

Dette holder til å få media til å reagere. Denne beskjeden kommer, som
dere forstår, til å havne hos alla sentrale media.

Med vennlig hilsen / Best regards
Vibeke Borchgrevink
IBM Personal Systems Group Norway, Rosenholmvn 25, 1411 Kolbotn
Direct Phone: +47 66 99 94 30, Fax: +47 66 99 93 33
vibeke_borchgrevink_at_no.ibm.com

<<<<PS: Klipp teksten inn i ny melding så slipper vi alle hakene! >>>> ""

Jeg vil gjerne høre hva folk tenker om slike synspunkter. Jeg for min del
syns det er litt sneversynt å se det slik at det er bare i oljeselskapenes
interesse når de spekulerer i å minske produksjonen for å få opp prisene.
Selvfølgelig er oljeselskapene mest opptatt av sin fortjeneste. Men det
betyr ikke at det ikke kan være til det beste for miljøet også. Høyere
drivstoffpriser er det som skal til for å redusere unødig drivstoffbruk og
ikke minst for å øke forkningen på alternative energikilder. Hvis vi blir
litt mindre fokusert på hva vi må betale når vi fyller bensin, og heller
tenker på hva vi etterlater til kommende generasjoner, er det etter min
mening all grunn til å holde oljeproduksjonen nede på et lavest mulig nivå.
Det burde heller innføres avgifter som var øremerket til forskning på
alternative energikilder, slik at våre etterkommere kunne komme ut av det
uføret vi er i idag, hvor vi baserer vår høye levestandard på fossilt
brensel, som tar slutt i løpet av ikke alt for lang tid, og som forurenser,
skaper forstyrrelser i jordas økosystemer, og kan skape katastrofale
endringer i miljøet. Når vi vet at det krever store ressurser og tar lang
tid å utvikle teknologier basert på f.eks. fusjon, skylder vi våre
etterkommere å sette i gang storstilte prosjekter, slik at de kan komme ut
av en ond sirkel hvor bedre levestandard for alle må medføre en dårligere
livsstandard for etterkommerne.

Når det gjelder Norge som oljenasjon, tror jeg ikke vi skal frykte
konkurransen fra alternative energiformer, da våre oljereserver og kanskje
også gassreserver vil være oppbrukt før alternative energiteknologier er på
plass. Hvis vi ser på den samlede verdien av våre lagre av fossilt brensel
i Nordsjøen, må det være av interesse at oljeprisen er høy, ikke minst
fordi dette er avgjørende for hvilke felter som er lønnsomme og hvor mye av
oljen i et felt det er lønnsomt å ta opp. Her er det også behov for
forskning, slik at verdiene kan utnyttes optimalt. Hvis utnyttelsen spres
over lengre tid, er de resulterende skadevirkningene langt lavere, da
naturen kan absorbere store mengder av CO2 så lenge produksjonen ikke langt
overskrider avsetningsraten.

Vi har i de senere årene sett eksempler på at overproduksjon av olje har
skapt store problemer for den norske økonomien. Da kostnadene er mye høyere
på vår oljeproduksjon enn for eksempel Saudi-Arabias, er vår økonomi svært
sårbar. Vi må derfor være interessert i at oljeprisen holder seg høy. Dette
gjelder selv om vi bare er opptatt av vår egen økonomi i dag, og ikke ser
på forholdene for våre etterkommere. Det vi nordmenn bruker på bensin er
småpenger i forhold til de inntekter vår nasjon får av olje-
gassproduksjonen i Nordsjøen. Selv om store deler av disse inntekter ikke
direkte utdeles i form av samfunnsgoder som redusert skattetrykk etc., men
ved høy oljepris avsettes i oljefond, er det allikevel verdier som vi vil
få nytte av, for eksempel ved at pensjonsutbetalingene kan holdes på at
anstendig nivå selv når eldrebølgen kommer.

Når det gjelder bensin- og dieselprisene, er veiavgiftene det største
bidraget, men de fleste bilister er vel opptatt av at veiene vedlikeholdes,
og at det bygges nye og bedre veier? Er det grunner som ikke jeg har sett
til at en lav oljepris er gunstig, spesielt for Norge som nasjon, så vil
jeg gjerne høre om dem.

Jarle Kotsbak
-----------------------------------------------------
Click here for Free Video!!
http://www.gohip.com/freevideo/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET