RE: Ny NTNU-brosjyre i Baywatch-stil

From: Håvard_Ravn_Ottesen (havard.ravn_at_ottesen.com)
Date: 24-01-00


Jeg regner med at Andresen ønsker seg at jeg svarer dette i plenum

|-----Original Message-----
|From: Trond Andresen [mailto:trond.andresen_at_itk.ntnu.no]
|Sent: 23. januar 2000 20:05
|To: ntnu-debatt_at_itk.ntnu.no
|<snip>
|Kollegiet?
|For min del diskuterer jeg bare dette som NTNU-ansatt.
For oss proletarer i universitetsverden er det til tider vanskelig å vite
hvilken rolle Andresen til enhver tid utgir seg for ... han har gitt til
kjenne at han vil arbeide på fulltid (og vel så det) i sitt kollegieverv.
Når avsender på en melding er identisk - mens avsenders rolleforståelse er
forskjellig, er det ikke mulig for mottager å vite hvilken *identitet*
avsender har i sitt innlegg.

At meldingen også er postet på avsenders debattfora for NTNU-Debatt - hvis
intensjon også må være et referanseorgan for Andresens aktivitet i
kollegieposisjonen - gjør at avsender bør være klar over at *private*
meldinger blir oppfattet som en ex offico uttalelse.

|Jeg har ikke tenkt å fremme dette som en sak i Kollegiet.
|Og det meste av brosjyren er jo kurant.
|Det jeg kritiserte, var de unødig pubertalt-kommersielle
|reklamegrepene i innledninga til, og i deler av, brosjyren,
|ikke den saklige del av den. (Jeg har f.eks. sjøl skrevet side 37
|i brosjyren - teknisk kybernetikk - og står inne for den).
|
|>...som 1) ikke er laget for å formidle et budskap og som 2) blir
|>ufattelig kjedelig lesning.
|
|Hvis *kollegiet* skulle snekre sammen en brosjyre (et tøvete
|tankeeksperiment) ville det sjølsagt blitt et elendig produkt.
|Men det betyr ikke at det ikke kan lages en brosjyre som fenger
|17-20-åringer, uten å måtte ty til de grep som jeg kritiserer. Mener du
|virkelig at en fengende brosjyre *bare* kan realiseres i den form
|som det er gjort i NTNU-brosjyren?
|
Jeg undres på om Andresen har et så *snevert* bilde av undertegnende at han
tror jeg mener at en fengende brosjyre kun kan lages i den formen vi har
blitt presentert. Jeg har aldri ment det -- men jeg tør hevde at brosjyren
slik jeg har mottatt den og lest den har et godt samsvar mellom inspirasjon
og informasjon. Dvs INSPIRASJON til å søke / studere / bli nyskjerrig på
NTNU og INFORMASJON om NTNU - Trondheim og studenttilværelsen.

Selvsagt kan en helt sikkert realisere dette på andre måter ... men jeg
ville IKKE hatt betenkeligheter med å akseptere det produktet som sendes ut
for å rekruttere nye studenter. Når Andresen in persona velger å kritisere
brosjyren, leser jeg det som en kritisk bemerkning fra en person som er vist
tilitt til å sitte i Kollegiet -- og derav gir et signal fra sentralt hold
om missnøye.

Retorikken og bruken av begreper som *unødig pubertalt-kommersielle* og
*baywatch-stil* etc vitner om at Andresen er noe forutintatt med hensyn på
tolkningen av innholdet i brosjyren ...

Jeg skal være den første til å innrømme at det er NØDVENDIG med en proff
markedsføring av universtetet - ikke fordi vi er det beste stedet å
studere - men fordi vi vil vinne konkurransen om flest studenter ... og det
er et tøfft marked!
En analogi kan være å se på Cola krigen --- COCA COLA er ikke den beste
brusen - men markedsføringen gjør den til det ... NTNU er heller ikke det
beste studiestedet for alle ... men markedsføringen bør gjøre universitetet
til det.

|>Litt lei av grinet oportunister...
|
|Jeg antar at denne var adressert til undertegnede?
|-En person som er blant de ikke alt for mange som opponerer
|flittig mot den
|stadig sterkere kommersialisering og "konsernifisering" av NTNU på mange
|områder, vil av noen bli oppfattet som "grinete" (eller
|"kverulant"), ikke
|minst av dem som synes en slik utvikling er bra (eller av de som mener det
|er håpløst å motarbeide dette, fordi det skjer enten man liker det
|ellr ikke
|- da er det bedre med husfred).
|
|Sånn sett kan jeg leve med å bli kalt "grinete", Håvard. Forøvrig
|regner jeg
|med at du knapt kan være uenig med meg i de faktiske forhold: Det
|*pågår* en
|faktisk kommersialisering og "konsernifisering" av NTNU, på mange områder.
|Bestrider du det? Og synes du ei slik utvikling er ønskelig?
Her er jeg enig -- og jeg har min tilnærming på det... Jeg mener akademia må
være i stand til å håndtere en større integrasjon mot markedet ... men her
skal Andresen vite at jeg ikke nødvendigvis ser på det kommersielle
pengemarkedet alene ... kunnskapsmarkedet har en kommersiell verdi --- og
kan ikke univeristetene håndtere dette, så vil andre overta.

|
|Så til del 2 av din karaketristikk, "op(p)ortunist". Her skjønner
|jeg ingenting
|hvis det var addressert til meg. Jeg trodde en opportunist var en
|som sa og
|gjorde ting med vikarierende hensikter. Mine hensikter, verdensanskuelse,
|verdisyn m.m. har knapt vært holdt hemmelige de siste 30 åra jeg har
|vært aktiv i offentlig ordskifte. Derfor: Vennligst utdyp "opportunist".

Beklager skrivefeilen -- et produkt av litt for hurtig tastetrykking. Så til
min utdypning av opportunist begrepet:
Til tross for et verdisyn som er *offentlig* og konstant -- kommer en til
tider i en mindretallsposisjon ... (noe jeg opplever Andresen til tider
opplever i kollegiesammenheng) -- og da kan det være vanskelig å stake ut en
kurs i politikken som retter seg mot det målet en i ideologien måtte ha...
Når denne divergerer tilstrekkelig med flertallets kollektive oppfatning,
blir man lett opportunistisk -- som vi si at en handler så vanskelig en
kan -- for å om mulig trenere flertallets avgjørelser. Eksempler her vil
være å trekke frem detaljsaker på et overordnet nivå - noe jeg tror flere av
medlemmene i kollegiet - mere eller mindre bevisst -benytter seg av
(inklusive studentene).

Å ta opp baywatch profilen i NTNUs rekrutteringsbrosjyre som kollegieperson
finner jeg opportunistisk...

Håper dette er svar nok... Jeg verken har mulighet til å delta i
valgforsamlingen Andresen er valgt fra - og hadde jeg hatt det, er det
tvilsomt om jeg ville gitt han min støtte - det til tross for at han er en
artig fyr i debatter.

mvh

Håvard /s/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET