Re: IKT eller ikke IKT?

From: Jens Haugan (Jens.Haugan_at_hf.ntnu.no)
Date: 13-10-99


Vedr. debatten om IKT eller ikkje IKT som satsingsområde ved NTNU

Det kan føyast til at NTNU på mange måtar allereie
har forplikta seg til å ha IKT som satsingsområde, jf.
NTNU sin strategi- og handlingsplan for
etter- og vidareutdanningsverksemd 1998-2003:
http://www.ntnu.no/administrasjon/strathand.html
der det bl.a. står klart:

For perioden 1998-2003 vil følgende generelle mål gjelde:

[sitat:]

1. NTNU skal utgjøre Norges fremste miljø for etter- og videreutdanning
innen teknologi, medisinsk teknologi, teknologiledelse og kurstilbud til
skolesektoren.
        NTNU skal ha et etter- og videreutdanningtilbud som ligger på
internasjonalt nivå og som omfatter alle fagområder som NTNU dekker
(teknologi, naturvitenskap, humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, kunst og
kulturfag).
2. NTNU skal være en foretrukket samarbeidspartner for kompetanseutvikling
for næringsliv, forvaltning og skole og skal i samarbeid med disse
engasjere seg i utviklingsprosjekter og bedriftstilpasset etter- og
videreutdanning
3. Etter- og videreutdanning skal prioriteres på lik linje med grunnutdanning
4. NTNU skal være ledende i bruk av teknologi til undervisning og formidling
5. Utdanningstilbudet skal være fleksibelt slik at det muliggjør
utdanningsplaner i flere trinn og på flere nivåer tilpasset målgruppenes
behov
6. NTNU skal benytte undervisningsmetoder som gir dyptgripende
kunnskapstilegnelse og som gir effekt ved implementering i kursdeltakerens
arbeidssituasjon
7. NTNU skal arrangere konferanser og seminarer på høyt internasjonalt nivå
8. Omfanget av etter- og videreutdanning og konferanser skal økes betydelig.

Følgende satsningsområder er valgt for perioden 1998-2003:

1. Utvikling av tverrfaglige programmer (spesielt innen prosjektledelse,
IT, miljøteknikk, bærekraftig produksjon, organisasjon/ledelse og medisinsk
teknologi)
2. Formidling med vekt på bruk av ny teknologi
3. Opprettelse av utviklings- og samarbeidsprosjekter med næringsliv og
offentlig virksomhet.
4. Initiere forskning på nye formidlingsformer i etter- og videreutdanning
(bruk av forskjellige teknologier, IT-didaktikk, organiseringsformer,
virkninger i bedrifter og offentlige virksomheter etc.).

[sitat slutt]

Ein kan merke seg spesielt punkt 4 frå den første lista:
4. NTNU skal være ledende i bruk av teknologi til undervisning og formidling
og punkta 2 og 4 frå den andre lista:
2. Formidling med vekt på bruk av ny teknologi
4. Initiere forskning på nye formidlingsformer i etter- og videreutdanning
(bruk av forskjellige teknologier, IT-didaktikk, organiseringsformer,
virkninger i bedrifter og offentlige virksomheter etc.).

Ei følgje av denne satsinga er bl.a. opprettinga av NTNU Vidare,
som ein kan lese om i siste nr. av Universitetsavisa s. 5.
http://www.ntnu.no/universitetsavisa/1599/etterut.html

Eg kan ikkje sjå at ein kan la vere å definere IKT som eit offisielt
satsingsområde ved NTNU.

Jens Haugan
Senter for etterutdanning, Allforsk



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET