INNSPILL: Elektrisk interntransport ved NTNU

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 18-03-99


FØLGENDE E-BREV ER NETTOPP SENDT KOLLEGIET,
OG SENDES HERVED UT TIL ORIENTERING:
====================================
Til Kollegiet, NTNU:

Undertegnede har tidligere tatt til orde for at NTNU bør vurdere kjøp av en del
elektriske (vare)biler for interntransport-formål, etter hvert som man fornyer
tjenestebil-parken. Som det framgår av vedlagte artikkel fra Adresseavisen,
er dette nå blitt en økonomisk og driftsmessig realistisk mulighet her i
Trondheim. Se forøvrig bilde på <http://www.psa.fr/electrique/en_08-09.html>

Jeg ønsker at kollegiet behandler dette, av flere grunner

- det har implikasjoner for NTNUs rolle i Trondheim og det øvrige samfunn,
som pådriver for miljøvennlige transportløsninger.

- det er sjølsagt nyttig for positiv profilering av NTNU, og har
derfor interesse for informasjonsseksjonen.

- det er også i tråd med strategien om å bli sterkere på
transport og logistikk, jfr. NTNUs samarbeid i Næringslivets Idefond, se <http://www.idefondet.ntnu.no/idefondet/Transport/transport.htm>
Man kan f.eks. tenke seg hovedoppgaver og studentprosjekter med
instrumentering, komponent-utprøving etc. på noen av tjenestebilene,
i samarbeid med relevante NTNU-institutter, og leverandør(er)
av el-biler.

Studenttinget har forøvrig allerede behandlet dette, og vedtatt at NTNU bør
satse på el-biler:

>"Studenttinget NTNU mener NTNU skal være en foregangsinstitusjon for
>å sette miljøproblematikken på dagsorden. I dette ligger det et spesielt
>ansvar for å fremme miljøvennlige løsninger internt i organisasjonen der det
>er mulig. Studenttinget NTNU ber NTNU om å anskaffe Elbiler til å erstatte
>konvensjonelle kjøretøy der dette ansees hensiktsmessig. Studenttinget NTNU
>ser også med velvilje på et eventuelt forslag om å se på muligheten til å
>iverksette en bildelingsordning for å fremme Elbilen som et miljøvennlig
>alternativ til nærtransport."

(Se vedlegg nr. 2 aller nederst.)

Dette innspillet til kollegiet er forelagt kollegiets tre
studentrepresentanter, som støtter studenttingets vedtak, og sammen med
undertegnede ber om at kollegiet behandler denne saka.

mvh

Trond Andresen

med tilslutning fra

Kirsti Jensen
Glenn Steenberg
Erling Paulsen

*******************************************************

>Adresseavisen, Onsdag, 17. mars, 1999
>
>LYDLØS TUR MED PEUGEOT PARTNER
>
>Jeg vrir om tenningsnøkkelen, men ingen ting skjer. Ja, bortsett fra at
>varsellyset «Stop» på dashbordet slokner. Bilen settes i gir, det er bare
>to, forover og bakover, men fortsatt skjer det ingen ting. Så trør jeg på
>gasspedalen, og uten en lyd glir bilen ut fra parkeringsplassen. Litt mer
>gass, og jeg begir meg ut i trafikken, fortsatt lydløst. Jeg kjører en helt
>vanlig varebil, en Peugeot Partner, med lastekapasitet 500 kilo. Men i
>stedet for en forbrenningsmotor, summer en elektromotor under panseret. Den
>yter beskjedne 28 kW (31 hk), men har et dreiemoment på 180 Nm omtrent fra
>start, så bilen føles ganske sterk. Men ikke spesielt rask, selv om jeg ikke
>har problemer med å følge trafikken. Det var mer et spørsmål om mot til å
>trykke på gassen, for med el-bil blir jeg plutselig sparesjåfør. Turen går
>fra Prøven Bil, og jeg kjører en 15 - 20 km i Midtbyen før «tankmåleren»
>viser at jeg har igjen 90 prosent av batterikapasiteten. Ingen legger
>spesielt merke til bilen, selv når glir sakte og lydløst ned Nordre gate.
>Men i Jomfrugata skrår en eldre dame plutselig ut i veien rett foran meg -
>hun hadde ikke hørt at jeg kom, og hytter skremt med neven. Bak rattet i en
>el-bil må man være enda mer oppmerksom enn i en vanlig bil. Forbruk i
>motbakker Jeg bestemmer meg for en tur på Byåsen, og opp Vestoppfarten, fra
>Ila til butikksenteret, forsvinner 10 prosent av energien. Men bilen går
>kjapt og friskt, er ingen sinke. Rundt om i bilen er det plassert 27
>nikkel-kadmium batterier, som skal gi meg rundt seks mil rekkevidde en
>vinterdag med en liten minusgrad og bare, tørre veier. Men motbakker er
>energikrevende, så når jeg også tar en tur til Heimdal sentrum via
>Bjørndalen, står «tankmåleren» rask på 45 prosent. Og etter returen på E6
>til Midtbyen, nærmer den seg stygt «gult felt», som betyr 20 prosent
>batterikapasitet igjen, se å kom deg hjem. Med nåla på rødt felt, under 10
>prosent kapasitet, oppstår en viss nervøsitet for å bli stående, for disse
>batteriene er slik at de gir full effekt, til de plutselig er tomme. Men jeg
>triller rolig inn til Prøven igjen uten problemer, med 56.5 km på
>tripptelleren og nåla på rødt. Kjører helt normalt Peugeot Partner er en
>helt ordinær bil, bare motoren er byttet ut med el-motor og en batteripakke.
>Den gir en langt bedre kvalitetsfølelse enn de rene el-biler jeg hittil har
>kjørt, Think inkludert. Instrumenteringen er litt forandret, og girspaken
>har bare to kjøreposisjoner, forover og bakover. I trafikken er den akkurat
>som en automatgiret bil, største forskjellen er at du stort sett bare hører
>dekkstøyen og en viss plystring fra el-motoren. Lastekapasiteten er den
>samme som i bensinversjonen, 500 kilo, men kjører du med full last, vil nok
>rekkevidden reduseres. Strømutgiftene på denne bilen vil beløpe seg til ca.
>70 øre per mil. Den største driftsutgiften er batterileie, som ligger på
>rundt 800 kroner måneden, vanlig service er mye billigere enn på en
>bensinbil. Dessuten skal du slippe bompenger og årsavgift, og også parkering
>skal være gratis (alle el-biler vil få registreringsskilt som starter med
>EL). Det store problemet er batterikapasitet og rekkevidde, omtrent som det
>var for 50 år siden. Økes batterimengden, reduseres også lastekapasiteten.
>Under gunstige forhold kan Partner kjøre 80 km på en lading, som tar 9
>timer. Det siste i batteriteknologi kan omtrent fordoble denne rekkevidden,
>men slike batterier er ennå svært dyre. Og de som jobber med batterier, ser
>i dag ingen fysiske eller kjemiske teorier for å oppbevare større mengder
>strøm på et begrenset volum. Derfor vil el-bilen fortsatt bli et
>nisjeprodukt, for korte turer og gunstig i områder med stor forurensing -
>særlig hvis den lades med vannkraft.
>
>Tekniske data:
>
> Peugeot Partner: Pris 114 900 kroner, pluss moms. Lengde 4,1 meter, bredde
>1,69 meter, høyde 1,8 meter, akselavstand 2,69 meter. Egenvekt med fører
>1463 kilo, lasteevne 500 kilo. Lastevolum 3 m3 , 2-seter.
>
>Likestrømsmotor Leroy Somer. 28 kW, 180 Nm, 162 volt. 27 batterier,
>nikkel-kadmium, 6v kobler i serie, vekt 355 kilo. Lades fra 220 v
>vekselstrøm, ladetid 9 timer (første timen gir 50 prosent opplading).
>Forbruk per 100 km 28 kWh.
>
>Rekkevidde 80 km, toppfart 95 km/t. Elektrisk servostyring, Webasto
>bensindrevet varmeapparat, tank 12 liter, forbruk 0,3 liter per time.

*************************************************

VEDTAK FRA STUDENTTINGET NTNU

STi-sak 11/99, dato: 22/2-99

Elbilen - et tiltak for å fremme et miljøvennlig universitet
(Sak påbegynt kl.21.30)
Håvard Ravn Ottesen redegjorde for saken.
Saken ble diskutert.
        Votering: Enstemmig

Vedtak:
"Studenttinget NTNU mener NTNU skal være en foregangsinstitusjon for
å sette miljøproblematikken på dagsorden. I dette ligger det et spesielt
ansvar for å fremme miljøvennlige løsninger internt i organisasjonen der det
er mulig. Studenttinget NTNU ber NTNU om å anskaffe Elbiler til å erstatte
konvensjonelle kjøretøy der dette ansees hensiktsmessig. Studenttinget NTNU
ser også med velvilje på et eventuelt forslag om å se på muligheten til å
iverksette en bildelingsordning for å fremme Elbilen som et miljøvennlig
alternativ til nærtransport."



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET