TelenOrWell?

From: Eivind Hovig (eivind.hovig@labmed.uio.no)
Date: 03-06-01


Hei, i forbindelse med Telenor: her finner dere for kuriøsitetens
skyld i klageform mitt nå oppsagte ISDN-kundeforhold i anonymisert
form, til allmen oppbyggelse (det er typisk norsk å være god). Jeg
burde vel antakelig ha offentliggjort dette da det skjedde. Dog
allikevel:

Hilsen
Eivind Hovig
____________________________________________________________________________
Klagebrev til Telenor, med tillegg.

Undertegnede er varamedlem til Bystyret i Oslo, og Bystyret hadd
inngått avtale med Telenor om installering av ISDN til medlemmer og
varamedlemmer av Bystyret.

Jeg mottok 30/10-99 bekreftelse på bestilling av ISDN basis, med
angitt dato for tilkopling 19/11. Siden jeg har en leilighet over
flere etasjer, med endel analogt utstyr, ønsket jeg å få en vurdering
av hvilken løsning som ville være mest praktisk for meg. Jeg holdt
derfor på med å undersøke alternativer da jeg fredag 5/11 kl.0730
fikk en opprigning hjem til meg fra Telenor med forespørsel om det
var greit at montør i stedet ankom 9/11. Jeg svarte at jeg ikke
ønsket montering denne datoen, men derimot å få besøk av montør for
konkret å diskutere alternative løsninger denne datoen.

9/11 ankommer montør fra Fagerborg sentral, og vi går gjennom
alternativene. I denne gjennomgåelsen oppdager vi at eksisterende
analoge utstyr er delvis bygget inn i tak i loftshybel og drar litt i
kabelen for å finne ut hvor denne går. Etter å ha konstatert dette,
blir vi enige om at den beste løsningen for meg vil være å få et
ISDN-abonnement i tillegg til eksisterende analoge abonnement, dvs. å
beholde eksisterende analoge abonnement uendret og få to ISDN-linjer
i tillegg, og at det nye anlegget monteres med uttak og boks på loft.
Deretter forlot montøren leiligheten. En halv time etter gjør jeg
forsøk på å ringe, men telefonen er død. Jeg forsøker så å ringe
montør, men får oppgitt hos feilmeldingen 145, at dette ikke kan
tillates og at jeg må vente for å få rettet det jeg antar er en feil
i taket i forbindelse med våre undersøkelser. Jeg bestemmer meg
derfor for å slå hull i taket, siden det uansett må gjøres ved en
feil her. Jeg oppdager imidlertid etter at hullet er laget at det
ikke finnes noen feil her. Jeg ringer derfor på nytt feilmeldingen,
og får etter tre kvarters venting opplyst at mitt eksisterende
analoge abonnement er overført til ISDN. Ved å ringe til mitt eget
nummer fra annen telefon (naboens lånte mobil) oppdager jeg at ved
tilkoplingen til ISDN er også nummeret feilkoplet til en annen
persons telefonnummer. Jeg ønsker naturlig nok å få iverksatt
tilbakekopling til anlogt signal, og kommer dagen etter i kontakt med
en i Telenor som besørger dette bestilt. Vi får signalet tilbake tre
dager etter opprinnelig overføring til ISDN.

Torsdag 18/11 om kvelden ringte jeg så for å undersøke om min avtale
om installasjon 19/11 ville bli foretatt og fikk bekreftende svar fra
to ulike personer på tlf. 140. Jeg venter derfor hjemme for
installasjon mellom kl. 0730 og kl. 0900 den 19/11. Kl. 0845 den
19/11 blir jeg så oppringt av en forekommende person i Telenor (som
jeg også forsøkte å kontakte kvelden før via telefonsvarer). Hun
forteller at ingen installering vil bli foretatt denne dagen fordi
ordren er kansellert i forbindelse med tilbakesetting til analog
linje. Hun angir interne rutiner som årsak. Senere på fredagen 19/11
avtaler jeg med henne å bestille ny montering av ISDN 8.desember.
Ordren settes på vent til jeg kan gi referanse til bystyrets ordre og
avtaler videre kontakt om dette mandag 22/11. Stor er derfor min
overraskelse når jeg så kommer fra jobb fredag ettermiddag og
opplever at min analoge telefon ikke fungerer. Jeg antar i lys av
foregående begivenheter at dette skyldes en ny overføring til ISDN, i
henhold til opprinnelige bestilling. Det viste seg imidlertid ved
purringer over lånt mobiltelefon i én time (ingen ringte tilbake) at
det forelå en feil i hovedkortet til mitt telefonnummer i Fagerborg
sentral. Dette kunne ikke rettes opp før mandag morgen, dersom jeg
ikke betalte utrykningsgebyr på kr. 500,-. Siden jeg i denne perioden
var alene med to barn med samboer i Kristiansand i weekenden og
nyoperert mor, bestemte jeg meg for å bestille slik utrykning. Jeg
spurte om jeg risikerte å måtte vente til søndag kveld med å få
effektuert denne bestillingen og fikk da vite at det ikke var
sannsynlig, men at intet kunne garanteres. Jeg fikk summentonen igjen
5 timer seinere.

Jeg sitter altså i dag igjen med hull i tak på loftshybel, bortfall
av enhver telefon i et antall dager, en ISDN-bestilling som
forhåpentligvis skal effektueres 8.desember, og et pr.dato ukjent
antall regninger for ulike bestillinger og ombestillinger.

På bakgrunn av at jeg hittil har forholdt meg til omlag 10 personer
innefor Telenors organisasjon som hver for seg gjør en utmerket jobb,
men som ikke har noen mulighet til å vise fleksibilitet og
internkommunikasjon, lurer jeg derfor på om ikke Telenor har et
betydelig organisasjonsproblem. Og jeg lurer på hvor stor andel av
disse manglene som skal skyves over på Bystyret eller meg som
sluttbruker. For dét har jeg ingen oversikt over i dag. For ironiens
skyld vil jeg nevne at jeg 18/11 fikk tilsendt personlig reklame, der
Telenor gir meg tilbud om billig ISDN-linjeŠ

Opplysningene i dette brev er gjort etter opptegnelser og notater i
stigende detaljeringsgrad, ettersom jeg etterhvert forsto at jeg ikke
kunne forholde meg til enkeltpersoner i systemet.

Med analog hilsen

Eivind Hovig

Foreløpig post scriptum:

Jeg fikk etter disse begivenheter brev om at installering ville bli
foretatt 8. desember. Jeg merket meg imidlertid ikke at tidsangivelse
på denne datoen manglet i brevet. Derimot antok jeg at installering
ville finne sted i samme tidsrom som ved forrige avtale. Jeg ringte
derfor etter et par timers hjemmesitting 8 desember til tlf.140, som
kunne opplyse at installering ville foregå mellom kl. 1200 og 1600,
og at min tilstedeværelse hjemme i denne periode var påkrevet. I lys
av tidligere erfaringer, inkludert de mange bortkastete timer med
venting, ringte jeg derfor til Telenor Kundeservice, som i parentes
bemerket ikke er noe gratis nummer. Jeg fikk da vite at personen på
140 skulle ha satt meg over kostnadsfritt, uten at dette ble gjort.
Jeg snakket med Telenor Kundeservice i Skien, og la fram det
urimelige i denne type arrangement, med fire timers venting hjemme,
ikke minst på bakgrunn av tidligere begivenheter. De lovet da å komme
tilbake med informasjon om min sak senere på dagen, som de gjorde. De
kunne da fortelle at montør skulle ringe tilbake til meg på jobb en
halv time før installasjon skulle finne sted, slik at jeg kunne være
til stede når montøren ankom. Jeg fikk også opplyst på forespørsel
nummeret til Telenor- telefon kundeservice, slik at jeg kunne ringe
tilbake til dem dersom det skulle oppstå problemer av noen art.
Klokka 1550 ringte jeg dette nummeret, og fikk da vite at det ikke
ville bli noen installasjon denne dagen, på grunn av for stort
arbeidspress. Av en eller annen grunn hadde de ikke noe behov for å
opplyse meg om dette. På min forespørsel om alternative
installasjonstidspunkter, fikk jeg vite at eneste mulighet i nær
framtid var 9. desember fra kl. 1600 til 1800. Andre, og for meg mer
praktiske, tidspunkter fantes ikke på grunn av stor
arbeidsbelastning. Jeg valgte derfor å si ja til dette nye
tidspunktet. Klokka 1705 ankom montørene, og klokka 2230 var
installasjonen fullført og fungerende.
_______________________________________________________________________________
Dagens status:
Telenor endte opp med å ettergi alle installasjonsutgifter. Etter
dette fulgte en ukomplisert, men svært dyr periode med ISDN. I det
øyeblikk bredbåndmuligheten kom i borettslaget, ble Telenor sjaltet
ut. Jeg har fortsatt et Telenor-hull i taket og en aggresjon mot
firmaet som aldri kommer til å fordampe, uansett antall
reklamekampanjer. Er det én aksje jeg aldri skal eie, er det Telenor!



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST