"firmaets verdigrunnlag"

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: 27-05-01


Firmaet "Stepstone" få stå som prototypisk for nye orwellske motebegreper
som "firmaets verdigrunnlag". Alle som kan minimalt om økonomi vet hva som
er "verdigrunnlaget" for et firma i en senkapitalistisk økonomi.
"Verdigrunnlaget" er det som kommer til uttrykk i markedsføring, salg,
inntekstfordeling, oppsigelser osv.: pengeformering (hos noen) = nihilisme
og kannibalisme. "Selvrealisering" av "individer", dvs. mer og mer likedanna
homo oeconomicus modell Hollywood oppe, mens slaver og tyende nede i
skyggenes dal bærer det oppe. For "Stepstone" kommer "verdigrunnlaget"
spesielt klart fram ved at direktøren arrangerer en falsk demonstrasjon mot
seg selv, "verdigrunnlaget" er simulasjon og spin. Direktøren og et eller
annet konsulentfirma leverer uhyre slett dikting i form av noen syltynne
historier om "norsk stein" osv. Det "hele" bygger på blødmen "stepstone" =
"stein" som igjen er et bilde på at man formidler jobber som er trinn på
karrieremakeres karrierestige. Men det lyder penere som "stepstone".

"Demonstrasjonen ble fulgt opp med en fagdag der siktemålet var å involvere
de ansatte i firmaets verdigrunnlag. Blant oppgavene var å presentere
Stepstone for utenforstående, og å møte en representant for demonstrantene i
debatt.

(...)

Siden den norske lanseringen i 1996 har selskapets finansielle problemer
vært mye omtalt i finanspressen. Underskuddene har vært gigantiske, og
aksjonærene er blitt skuffet gang på gang. Det store spørsmålet er om
ledelsen makter å tette tapssluket før kassen er tom.

- Det er klart at all den negative omtalen skaper usikkerhet hos de ansatte.
Vi håper denne kampanjen skal bidra til en bevisstgjøring rundt firmaets
verdier. Vi ønsker at det skal være spennende og morsomt å jobbe i
Stepstone, og ser på dette også som en form for team-building, sier
Willumsen."

(se hele artikkelen under).
I denne "beskrivelsen" kan alle ord settes i hermetegn. "Team-building" =
"Big Brother" = hjernevask.

Det er ikke langt fra dette til scenen i filmen "Network", hvor TV-selskapet
arrangerer et terroristisk mord på sin egen gale TV-oppleser (fordi ratings
har begynt å falle). Kampen om oppmerksomhet i en "informasjons"forstoppet
offentlighet av hvit støy og nonsens frambringer slikt.

I svenske radionyheter, hvor ennå ikke all kritisk virksomhet er brakt til
frivillig og lydig taushet som i NRK, kom det i morges fram at
Blair-regjeringen nå har 80 statsansatte og skattebetalte spindoctors som
arbeider i et "åpent kontorlandskap". "Regjeringen" er, som det ble
påpekt, vokst sammen med mediokratiet, "regjeringen" er blitt en
(propaganda)redaksjon. Redaksjonslokalet kalles etter amerikansk mønster
"the war room". "Wollt Ihr den totalen Krieg?" som den tyske statsmannen
Goebbels spurte i 1943. Nåtidens svar er klart.

Heinrich Böll fant i novella "Es muss etwas geschehen" (Noe kommer til å
skje, på norsk ved Hølmebakk) sin rolle i et slikt "samfunn": han ble
profesjonell sørgende, en deltaker i begravelsestog som kunne leies.

Novella er skrevet 1956. Da det ennå fantes forfattere som ikke bare hadde
som mål å være sin egen spindoctor. Et halvt århundres "ytringsfrihet" har
gjort det meste til spin og motbevist at Goebbels tapte krigen.

Karsten Johansen

http://www.aftenposten.no/jobb/d212412.htm

Betalte hataksjon mot egen bedrift

Vantro ble Stepstone-ansatte vitner til en hataksjon mot bedriften. Da
sjefen sjøl fikk en bløtkake i fjeset, ante de færreste at det var han selv
som sto bak.

MORTEN JAHREN

Verdidebatt.

Noen av de ansatte bivånet opptrinnet fra takterrassen, andre
sto lettere forskremt bak kontorvinduene, mens de modigste våget seg ut på
trappen ved inngangspartiet.

Og det hele toppet seg altså da administrerende direktør Leif Lippestad fikk
en bløtkake, presist avlevert, "midt i planeten".

Lite visste de ansatte at demonstrantene i "Foreningen for Bevaring av Norsk
Stein" var leid inn av ledelsen, at de litt bryske henvendelsene enkelte
hadde fått på telefon eller e-post i begynnelsen av uken bare var
oppvarming, og at sjefen faktisk hadde ønsket seg inn i bløtkake-klubben
sammen med Thorbjørn Jagland og Sylvia Brustad.

- Bakgrunnen for kampanjen er lanseringen av et nytt markedsføringskonsept,
hvor steinen skal stå enda mer sentralt i byggingen av merkenavnet
Stepstone, sier markedsdirektør Erlend Willumsen.

Demonstrasjonen ble fulgt opp med en fagdag der siktemålet var å involvere
de ansatte i firmaets verdigrunnlag. Blant oppgavene var å presentere
Stepstone for utenforstående, og å møte en representant for demonstrantene i
debatt.

Store tap Stepstone driver med jobbformidling på Internett i flere
europeiske land, og tilbyr softwareløsninger innen personaladministrasjon.
Siden den norske lanseringen i 1996 har selskapets finansielle problemer
vært mye omtalt i finanspressen. Underskuddene har vært gigantiske, og
aksjonærene er blitt skuffet gang på gang. Det store spørsmålet er om
ledelsen makter å tette tapssluket før kassen er tom.

- Det er klart at all den negative omtalen skaper usikkerhet hos de ansatte.
Vi håper denne kampanjen skal bidra til en bevisstgjøring rundt firmaets
verdier. Vi ønsker at det skal være spennende og morsomt å jobbe i
Stepstone, og ser på dette også som en form for team-building, sier Willumsen.



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST