SV: Er det lov å si noe kritisk om kvinnerollen ?

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Fri Aug 25 2000 - 13:18:04 MET DST


- Det må det selvfølgelig være, men JEG kommer ikke til å forfølge
denne tråden (som har vært opp mange ganger før) her. Ikke utover
dette ENE, korte svaret, siden Trond A. avkrever en begrunnelse:

>>Lars Staurset svarer Trond Andresen, som skriver:
>> >> Jeg synes grunntonen i det Staurset sier er destruktiv; han tømmer bare
>> >> kaldt vann på Nærums entusiasme uten å bidra med noe annet.
>>
>>(I parantes: Ditt korte innlegg om/med "nettskravl" var heller ikke veldig
>>konstruktivt, Trond, men NOK om det - la det ikke avspore debatten her.)
>
>Du avsporer debatten sjøl, ved å framsette en ubegrunnet påstand. I
>motsetning til deg, begrunnet jeg HVORFOR jeg syntes Staurset innlegg var
>destruktivt. Du bare deler ut en ubegrunnet karakteristikk.

Mulig det, Trond, jeg burde kanskje heller bare ignorert "nettskravl"-innlegget
ditt, der du 1) heller enn å bidra til en debatt som du sjøl ellers er ivrig
opptatt av - og som du faktisk sjøl oppfordrer Staurset til å delta i - kun tar tak
i en liten detalj i en fotnote i mitt innlegg, og 2) knytter "Kidlink", som jeg sjøl
er entusiastisk begeistra for, til "nettskravl" og tåpelig skvalder over nettet.

Hva veit du egentlig om Kidlink, Trond? Ta en titt på www.kidlink.org og
sjekk f.eks ambisiøse program som "Who am I?" og "I have a dream", det
siste fikk nylig 700.000 i støtte fra norsk KUD, les mer enn gjerne dette:
http://www.kidlink.org/dream/press.html (utdrag vedlagt under).

I mine øyne representerer initiativet Kidlink akkurat det motsatte av det du
antyder (samt en mulig, god porsjon av framtidas skole!), og det faktum
at jenter visstnok er ivrigst deltakere her (på tvers av land over hele verden)
kan endatil bety at dette er en jævlig god skole også i forhold til de problema
som du mener kvinnerollen i dag er behefta med. I lys av dette blir innlegget
ditt ikke bare lite konstruktivt, det nærmer seg stygt sin egen, svært negative
overskrift ("nettskravl").

>Det ville glede meg hvis Bjarne kunne begrense sin tendens til alltid å dele
>ut karakterer til andre. Hvis han skal gjøre det, bør han i det minste argumentere.
>Ellers blir det bare sleivspark.

Jeg skal ta dette "til etterretning". Det bør sikkert flere av oss gjøre, selv
om du - kanskje med rette - jo stadig fastholder at litt "rufsete" debattstil
ikke er av det onde, snarere tvert i mot. Jeg ønsker uansett ikke sjøl å
være eksponent for det, så takk for påminnelsen, Trond!

Bjarne Nærum
---------------------------
Klipp fra http://www.kidlink.org/dream/press.html :

I Have a Dream aims at helping kids and youth realize their dreams about their future and a better world, and help teachers provide enhanced learning experiences in schools.
"For over 10 years, Kidlink has helped kids and youth around the world get friends and develop friendships through the Internet." says executive director Odd de Presno.
"To join our free services, all youth participants must answer four questions presenting themselves and their views and dreams for the future. Typically, they have dreams about ecology, peace and equality, hunger and poverty, safety, respect and love. However, they often feel powerless regarding what they can do now to make a difference."
With I Have a Dream, de Presno wants to help them do something now, - but without guidelines or examples that would lead them into specific "adult tracks" or ways of thinking.
In short, the program invites teams of kids to create projects to realize a common dream. For example, one team's dream project might be about peace. They might want to set up a dialog between kids in countries at war. Procuring computers and access to the net might be challenging parts of their plan.
Kidlink provides an infrastructure, and through the lesson plans, questions and hints designed to help structure their work. Planning and implementation support is provided by adult coaches, like teachers, parents, and others.
"Teachers connect their students' work to the curriculum, in language arts, geography, social sciences, and what have you," explains de Presno. "Their students will require knowledge to realize their dreams. The program motivates teachers and students to work together."
----------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:15 MET DST