gummiparagrafer

Karsten Vedel Johansen (kvjohans@online.no)
Tue, 7 Apr 1998 11:26:48 +0200 (MET DST)

Som det kanskje vil ha kommet noen halvveis for øre i journalisert versjon,
mens de satt og gulpet i frokosten sin, har det i vårt sørlige naboland falt
en dom som vedrører forholdet mellom dette landets såkalte grunnlov og
EU-"retten" - dvs. den uoverskuelige jungel av paragrafer som går under
navnet Maastrichttraktaten, og som i følge en ledende tysk avis (Frankfurter
Allgemeine) er "objektivt uforståelig". Det interessante er her, at Danmarks
Høyesterett under de mest høytidelige besvergelser og gunstbevisninger har
slått fast, at "Danmarks Riges Grunnlov"s paragraf om "avgivelse av
suverenitet i nærmere bestemt omfang" faktisk betyr det motsatte av det som
står i paragrafen. Dvs. den suverenitetsavgivelse som grunnloven gir adgang
til "i nærmere bestemt omfang" i forhold til Maastricht-EU skal forstås som
en adgang til suverenitetsavgivelse *i ubestemt omfang*. Danmarks
Høyesteretts dommere slår altså her fast, at de selv ikke kan, eller rettere
vil, lese, ihvertfall ikke grunnloven. I virkeligheten en slags juridisk
abdikasjon.

Faktisk foreligger det her en høytidelig Høyesterettsbeslutning om, at det
politiske demokratiet i Danmark uten hinder i grunnloven kan avskaffes til
fordel for et system, som ingen aner hva er eller vil ende med. Det er desto
mere bemerkelsesverdig, som dette ubestemte EU-system, hva det enn er,
ihvertfall ikke er et politisk demokrati. Noen har sammenlignet det med
embetsmannsdiktaturet i Frankrike i forrige århundre. EU-"domstolen" opptrer
like ofte som et rent politisk organ, som EU-kommisjonen opptrer som
dømmende myndighet. Maktdelingsprinsippet i det borgerlige demokrati er
avskaffet. Det finnes ingen lovgivende demokratisk valgt forsamling, lovene
dekreteres av kommisjonen, som ikke er valgt. Den
politisk-forfatningsmessige situasjon minner en del om situasjonen i
Tyskland fra 1930-33, det såkalte præsidialdiktaturet, hvor regjeringene,
som ikke hadde flertall, styrte pr. dekret. Dette er interessant nok også
situasjonen i Russland, hvor "Jeltsin" styrer ved dekreter. Europa er,
halvsovende, på vei mot diktaturet, et diktatur som nærmer seg nesten
umerkeligt og på sokkelesten. Det finnes ingen synlig keiser Augustus, men
bare en kommisjon av byråkrater, et lobbyismens snikende diktatur.

Kapitalen har i EU-kommisjonen etablert en europeisk overkommando, og prøver
herfra gradvis å rulle demokratiet i medlemslandene tilbake. Nylig har de
forsøkt å forby blokader i forbindelse med faglig kamp i hele EU, men ble
stoppet (hva sto det om det i norske aviser?). Hva kan det utvikle seg til,
hvis Japans økonomiske krise smeller? Her må først og fremmest den
europeiske fagbevegelsen være våken og kjenne sin besøkelsestid. Vi må
kanskje forberede oss på en lang periode av demokratisk undergrunnskamp, men
først må vi forsvare det som er igjen av demokratiske rester i de nasjonale
forfatningene.

Samtidig har den "sosialdemokratiske" danske justisminister uttalt samme
synspunkt som den høyreekstreme rasisten Pia Kjærsgaard: det bør være fritt
fram for det hemmelige politiet å infiltrere et fullt lovligt politisk parti
som Enhetslisten, som sitter med fem representanter i Folketinget, og som
har vært en av de sentrale drivkreftene i å få reist den ovennevnte saken
for Høyesterett.

Vh. Karsten Johansen

Vh. Karsten Johansen