Ikke skjønner jeg hva som da blir poenget med å forkynne så bastant
at det er noe annet -- filmvold -- som er "temaet". Den debatten får
være en annen (Den heter jo nå også øyensynlig "filmvold (var
kultur)". Kan vi ikke heller fortsette å diskutere kultur?). Er det
ikke mer interessant å vinkle dette allment? For min egen del har jeg
en ganske ettertrykkelig følelse av at filmvolddebatten har gitt sitt
i denne omgang, men at det i kjølvannet av den må kunne reises en
debatt om hva kritikk bør og kan være. Og da har du foreløpig ingen
"motpart" i diskusjonen. Kan ikke det være en spore til å være med på
en annen samtale og ikke bare insistere på at alt dreier seg om
fronten mellom deg og voldsnihilistene?
(Ellers: selvsagt mener jeg Kari Andresen. Unnskyld.)
Til Paal Hellesnes: slektskapet med "En folkefiende" ble ordentlig
tematisert i deler av kritikken den gangen "Jaws" kom -- den ensomme
helten som avslører at det lille kur-/turiststedet han bor i er
helseskadelig -- og jeg mener å huske et intervju hvor forfatteren
Benchley bekreftet at han kjente godt til stykket. Men virkemidlene
er jo noen litt andre, da ... Jeg kan ikke være mer spesifikk enn
dette, det er lenge siden, men Ibsen/Benchley-lenken er ikke noe jeg
har funnet på selv.
Erling Sandmo