Debatt_om_NRK_på_NRKs_nettsted

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: Mon Mar 26 2001 - 11:16:23 MET DST

  • Next message: Trond Andresen: "Re: kommentar:"kapitalismen kan leve evig""

    A propos reaksjonene på Dagsrevyens røde løper for
    nyazistene: NRK har etablert et åpent debattforum [1]
    http://www.nrk.no/cgi-bin/debatt/ikonboard.cgi

    Men NRK holder dette debattforumet godt skjult. Det skulle vært tydelig
    markedsført og lenket fra NRKs hovedside, og da ikke primært som et generelt
    debattforum, men som en invitasjon til seere og lyttere om å gi
    tilbakemelding om NRKs programmer (det er delvis det allerede nå). Videre
    bør Dagsrvyen få en egen seksjon på denne debattsida, noe den ikke har i
    dag. Og til slutt bør NRK gjøre det klart at institusjonen forplikter seg
    til å svare på spørsmål som kommer opp på disse debattsidene, dvs. å delta
    på like fot med publikum.

    Trond

    *******************************************
    [1]
    Dette er interessant som en start på noe som jeg har foreslått flere ganger,
    første gang i en Dagblad-kronikk i 1998,
    http://www.dagbladet.no/kultur/1998/10/04/133034.html

    og seinest i KK den 15/2-01, gjengitt her:

    FORBRUKERMAKT VIA INTERNETT!

    Av TROND ANDRESEN <trond.andresen@itk.ntnu.no>

    De siste par åra er medienes dekning av Internett blitt et eneste samstemmig
    skrål om nettet som instrument for enda mer reklame og konsum. Man har
    nesten helt sluttet å snakke om Nettets demokratiske potensial, slik man
    gjorde på det tidlige 90-tall. Men de demokratiserende muligheter ved nettet
    er der like fullt. Her kommer et forslag som koster minimalt, og som i
    betydelig grad kan styrke publikums posisjon i forhold til konsernene.

    Du har vel noen ganger forsøkt å klage til et større firma? Etter å ha
    tastet ørten valg på telefonen og sittet i et kvarter og lyttet på
    “heis-musikk”, får du kanskje til slutt tale med et levende menneske. Men
    den ansatte som tar imot kundereaksjoner, vil ikke ha noen særlig grunn til
    å ta deg spesielt alvorlig: Samtalen mellom deg og firmaets representant
    forblir en privat affære mellom dere to. Og uansett eventuell velvilje,
    stemmen på telefonen er langt fra maktas tinder i det aktuelle selskap.

    Men når sola skinner på trollet, sprekker det. Derfor er løsninga å gjøre
    klager og kritikk tilgjengelig for alle som måtte være interesserte -- noe
    som kan realiseres enkelt og billig via nettet. Vi kan tenke oss følgende
    ordning: Forbrukerrådet driver et nettsted for all slik aktivitet.
    Bedriftene er ved lov eller forskrift pålagt å ha en tydelig plassert
    henvisning til dette nettstedet på sin egen hovedside. Klikker man der,
    kommer man dit hvor kritikk og debatt om firmaet legges ut for
    offentligheten. Bedriften skal ikke ha rett til å sensurere. Og på dette
    nettstedet vil firmaet være nødt til å svare på spørsmål, fordi ubesvarte
    henvendelser vil være dårlig reklame når alle kan observere at svar uteblir.
    Firmaet må delta i debatten på like vilkår med forbrukerne. Alle innlegg
    legges ut i kronologisk rekkefølge, og tidligere innlegg arkiveres med et
    søkesystem, slik at hvem som helst kan grave fram tidligere klager og
    forslag, og løfter fra firmaet -- og påpeke det hvis ting ikke er forbedret.

    Videre vil publikum gjennom slike klage-og-debatt-arenaer oppdage at de ikke
    er aleine. De vil umiddelbart kunne kontakte andre forbrukere som ytret seg,
    via deres avsender-e-post-adresse. Derfor vil man gjennom dette få et
    kraftig virkemiddel for effektiv organisering av aksjoner for å presse en
    bedrift, f.eks. når det gjelder dens miljøpraksis, eller for den saks skyld
    dens idiotiske TV-reklamer. Det vil også gjøre inntrykk når det oppstår
    diskusjon kunder imellom hvor de sammenligner firmaets produkter og
    (dårlige) service, med konkurrentenes.

    Betydningen av et slikt tiltak må ikke undervurderes. I dag bruker
    selskapene milliarder på å bygge opp og vedlikeholde sitt «image». De
    forutsetter at de skal ha mest mulig kontroll med hvordan de framstår i
    massemediene, via TV-reklame, helsides annonser -- og ikke minst PR-firmaer
    som engasjeres for å påvirke medie-omtale av firmaet. En reform hvor
    publikum gis anledning til å si sin mening om ethvert selskap, usensurert og
    i full offentlighet, og tydelig lenket fra selskapets eget nettsted slik at
    man når mange andre mennesker, er en potensiell torpedo under den
    glansbildeaktige «profilering» som selskapene driver med -- en type
    monopolistisk propaganda som går det byråkratiske diktatur Nord-Korea en høy
    gang i manglende troverdighet og som irritasjonsmoment for folk flest.

    Sjølsagt vil ikke debatten på slike nettsteder nå på langt nær så mange som
    den betalte markedsføringen gjør. Men den har uendelig mye større
    troverdighet, og vil dermed vekke interesse hos flere og flere som aktivt
    vil oppsøke den. Dermed tilbyr Internett samfunnet en mulighet til betydelig
    demokratisk forskyving av maktbalansen mellom publikum og storselskapene.
    Teknologien er her allerede. Det står "bare" på den politiske viljen.....



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Mon Mar 26 2001 - 10:22:30 MET DST