Hvis ikke det er RV`s mål så må du forklare meg hva det er. Jeg forholder
meg til det leder i RV, Aslak Sira Myhre ga uttrykk for på et møte
"Sosialisme for generasjon X" her på Blindern før jul hvor jeg breddfull av
interesse møtte opp for å la meg opplyse, og fikk høre en eneste lang
svartmaling av verdensituasjonen og scenarioet om et sosialistisk Norge
hvor det skal være pliktarbeid for alle. Slikt pliktarbeid kan vel ikke
organiseres spontant, eller privat, til det trengs det vel følgelig en stor
sterk koordinerende stat, altså et slags proletariatets diktatur i Norge,
vel og merke ikke med ompa-musikk slik som i Sovjet, kunne Aslak Sira Myhre
bedyre oss.
Jeg er klar over at RV er en udogmatisk forsamling som godtar nær sagt alle
slags scenarioer. Men uten en helhetlig strategi så kommer man vel neppe
noen vei, men blir isteden sittende i de hyggelige sammenkomstene med
hverandre og drømme sammen. Det er fint nok det, men holder det i lengden,
og er det politikk?
Jeg etterlyser derfor en alternativ analyse og et løsningsforslag på
samfunnsknuten fra en RV`er her på KK-forum. Det burde ikke være for mye
forlangt. Dere kan ikke bare vise til konferanser og partiprogram, som
politikere må dere kunne gi uttrykk for det på stående fot slik at folk på
gata og på nettet forstår dere og kan forholde seg til hva dere mener.
Eller så kunne jeg likegodt vise til min gode bekjente Magne Rønning,
tidligere leder i Nord Trøndelag Naturvernforbund, som har veldig mye på
hjertet, og si at jeg ikke vil snakke med noen før de har konferert seg med
ham. Resultat: samtalen avsluttet. Og det er jo ikke særlig interessant. Så
kom med det nå, ut med språket, hvor vil dere?
>> Det jeg imidlertid forsøker å få dere til å se er at denne gjengse Aslak
>> Sira Myhre-analysen slett ikke er den eneste riktige eller den beste for å
>> få folk med og finne løsninger på dagens utfordringer. Istedenfor å føre
>> alt tilbake til økonomiske forhold så prøver jeg å peke på betydningen av
>> historien som forklaringsfaktor i forhold til dagens forhold. Dette
>> historiske perspektivet får forhåpentligvis frem at situasjonen slett ikke
>> er så fastlåst, at den derimot er mer åpen og kaotisk og at små handlinger
>> på de riktige stedene i dagens situasjon kan få store konstruktive
>> konsekvenser.
>
>Små handlinger på de rette stedene, eller dagskrav/brødkrav er vitkige for
>folks hverdag. Og slike krav hjelper om det finnes støtte for dem blant folk.
>Men slike krav endrer ikke på grunnlaget for _hvorfor_ man kjemper hver dag
>for små forbedringer. Å mene det hører vel mer hjemme i SV enn i NKP?
Dagskrav og brødkrav er ikke akkurat det jeg sikter til. Jeg er mer opptatt
av den nye teknologien, mediasamfunnet, og hvilke muligheter det gir.
Studentrollen dreier seg mindre om penger enn om mening. Det er det Aslak
Sira Myhre ikke har forstått. Studentenes problem er ikke at de er fattige,
vi har faktisk ett av de beste studiefinansieringsoppleggene i Europa og
jeg lider ingen nød, enda jeg ikke har jobb ved siden av.
Problemet mitt som student er at jeg møter et universitet som ble skapt på
en annen tid, som ikke har evnet å henge med i samfunnsutviklingen og
henger igjen i en etnosentrisk idealistisk logisk positivisme. Unge folk
reagerer på systemet, men står maktesløse i forhold til det fordi de ikke
har noe sted å henvende seg. NSU styres av liksomsosialister som Aslak Sira
Myhre som mener at "kapitalista har skylda" og følgelig bare tenker
brødkrav og i Studentparlamentet er det umulig å komme med uortodokse
vinklinger, ta utg. pkt. i den kalde krigens slutt f.eks., å argumentere
intellektuelt for at det må bli en større interesse for forhold utenfor
Vesten, at NSU bør opprette kontakt med studentbevegelser i det tidligere
Sovjetunionen og øst-Europa og være med på å legge premisser ikke bare for
studentenes velferd men også deres livsanskuelse. Da ser Stine Akre,
kollegierepresentant ved Universitet i Bergen for RV, dumt på meg og sier;
jeg forstår ikke hva du mener, Sigurd, jeg skjønner ikke hvordan du tenker,
NSU er jo fagforeninga vår og vi kan jo ikke redde verden, det er useriøst.
Og da sitter man der og kommer ingen vei. For hun skjønner ikke hva jeg
mener, og Aslak Sira Myhre er ikke enig med analysa mi, ganske enkelt, han
er ikke enig, så da så. Det er da man blir forbannet og hiver seg over
KK-forum. Dere slipper ikke unna så lett, kvasisosialister!
Jeg har imidlertid arbeidet meg gjennom disse strukturene og er pr. dags
dato istand til å argumentere for at det trengs nytenkning i
studentpolitikken, at man ikke må være så fordomsfull i forhold til
russerne og øst-europeerne men isteden forholde seg til dem som om vi hadde
noe å lære av dem, for det har vi alltids. For å få dette til trengs det å
rehabiliteres en faktor i norsk politikk som har lidd stort under den kalde
krigen. Jeg nevner den ikke ved navn, for da er det visse her på KK-forum
som blir sure.
>> For at dere skal forstå dette må jeg forsøke å formidle noe
>> av det jeg studerer fra det tidligere Sovjetunionen, som er essensiell
>> problematikk som kan løse opp i mye.
>
>Det hjelper ikke å skrive kronikk på kronikk i Universitas om en eller
>annen politisk teori som ingen har hørt om før for å engasjere studenter.
>Tror du kan skrive mange spaltemeter om sovjetfilosofi uten at det hjelper
>særlig på boligkrisa for studenter i Oslo. Politisk teori er ikke annet enn
>hva du selv sier: et analyseredskap for aktivisme og praktisk arbeid. Derfor
>er teori viktig - men kun som byggesten til videre jobbing.
>Hva er vitsen med å skrive i Universitas om sovjetfilosofi, om det
egentlig er
>boligkrisa man ønsker å få bukt med?
>Svaret er ingen, derfor skriver man om boligkrisa - med sin egen politiske
>ideologi/teori som bakgrunn. Som Sira-Myhre gjorde.
Dersom folk får større interesse for forholdene rundt seg, forstår at
verden slettes ikke går på skinner, men er ganske så åpen og eksplosiv og
avhenger av deres medvirkning, så virker dette tilbake på folks
handlingsmønster. Hvis boligkrisa kan settes i sammenheng med større
samfunnsmessige prosesser som studentene kan studere inngående ved
universitetet så får de kanskje en forståelse av at det er en kausalitet
ute og går, at en handling der gjør at det skjer som så løser opp i det som
så bidrar til fler boliger i Oslo. Større delaktighet er stikkordet og
utfordringen. Er folk delaktige, så kommer løsningene av seg selv, fordi
folk er smarte og finner løsninger.
>> >Tviler på om dette får folk til å løpe og melde seg inn i NKP.
>>
>> Ikke umiddelbart nei, men det hjelper på med å få folk til å sette
>> spørsmålstegn ved stereotypene sine.
>
>Du kan så tro. Beklageligvis; men jeg tror mange har lett for å kategorisere
deg med dine innlegg her på forumet. Hvor?
Ja, hvor? Dessuten skal man ikke være så redd for å bli kategorisert.
Kategorisering er en forsvarsmekanisme fra folk som ikke har motargumenter
og må betraktes deretter. Jeg er i den heldige situasjon at jeg ikke har
noe å skjule, og da tåler man litt kategorisering fra motvillige og
gjenstridige sjeler.
>> PS: Når jeg skriver så mye her på KK-forum så hadde det vel vært naturlig å
>> invitere meg til et møte, Karlsen, også ta opp saken direkte med meg. Jeg
>> kommer, jeg skjønner du.
>
>Når vi har åpne møter informerer vi så godt vi kan om når og hvor. Se etter
>plakater/løpesedler på Blindern.
>
>Terje
>
>Æhttp://www.stud.ifi.uio.no/~terjeka/rf.htmlÅÆraud_front@bigfoot.comÅ
Sigurd den hardbalne