"Politisk film", sa du? - Gjesp....

Trond Andresen (Trond.Andresen@itk.ntnu.no)
Sun, 1 Sep 1996 21:50:05 +0200

Dette er sendt Klassekampen i dag som innlegg til kultursidene:

Noen steder skal store bokstaver bety kursiv, dere skjønner det av
sammenhengen.

-----------------------------

"GAMMELMODIG SOSIALKRITIKK"

Det må være lov å stille KKs filmanmeldere et spørsmål i ny og
ne. Kari Andresen (KA) har sett den irske filmen I GODE OG ONDE DAGER,
og kommer i den forbindelse med noen generelle betraktninger om irsk og
britisk film (Klassekampen, 30/8):

" - Det sosiale dramaet har beholdt en meget sterk posisjon i både
Irland og Storbritannia, hvor man har fortsatt å produsere dramaer som
for andre europeere kan fremstå som en påfallende gammelmodig
sosialkritikk".

Jaha. Hvem er disse "andre europeere"? (Vi er "europeere", men mener
absolutt ikke dette). Gjør kanskje KA det? På hvilken måte er slike
filmer "gammelmodige"? VIRKELIGHETEN i disse landa er jo verre enn
noensinne, og da skulle jo behovet for "sosialkritikk" på film og
andre steder også være større enn noensinne.

Eller er det slik at det OK med sosialkritikk, men for guds skyld ikke
i en "gammelmodig" FORM?

Er f.eks. filmer som Ken Loach sine RAINING STONES og LADYBIRD,
LADYBIRD "gammelmodige"?

Til slutt sier KA:

"Fremfor å gi seg inn på de aller største konfliktene (hva er nå
galt med det? - vår anm.) hever filmen seg over de fleste filmene man
har sett fra Irland de siste årene, både de politiske og de mer
folkloristiske. Ved å beholde blikket festet på privatsfæren, makter
I GODE OG ONDE DAGER å gi noe i nærheten av varme gysninger".

Dette høres nesten ut som en programerklæring: "Politiske filmer" er
vanligvis kjedelige, men man kan få et kick ("varme gysninger") hvis
man "fester blikket mer på privatsfæren".

Men kanskje vi drar deg etter håra, KA. Kan du ikke fortelle
Klassekampens lesere hva ditt filmpolitiske syn er? For vi synes det
skinner tydelig gjennom at du har et slikt.

Solveig Mikkelsen
Trond Andresen