Tips_-_Kautokeino-opprøret_og_klær

Oyvind Eide (Oyvind.Eide@ub.uit.no)
Sat, 1 Nov 1997 14:45:34 -0100 (GMT)

For noen dager siden advarte Klassekampens redaktør mot å bruke dette
forum til å sende tips til redaksjonen, da slike tips kunne bli snappet
opp av andre aviser.

I noen tilfelle er det kanskje en fare. Når det gjelder de tips som her
følger, ville det etter min mening bare være flott hvis andre Oslo-aviser
skulle fange dem opp, og det ville neppe skade Klassekampen.

1. Anmeldelse av boka:

De rettferdiges strid : Kautokeino 1852 : samisk motstand mot norsk
kolonialisme / Nellejet Zorgdrager ; oversatt fra nederlandsk av Trond
Kirkeby-Garstad. - Nesbru : Vett & viten ; Oslo : i samarbeid med Norsk
folkemuseum, 1997. - 558 s. : ill. - (Samiske samlinger ; b. 18)

eventuelt fulgt av et intervju med forfatteren. Jeg tror ikke den er
anmeldt ennå, selv om jeg ikke har lest alle KK'ene i sommer.

2. I forbindelse med samme sak: To personer som ble dømt i forbindelse
med opprøret ble halshugget i Alta i 1854. Hodeskallene etter disse har
vært gjennom en lang og makaber reise, der anatomisk institutt ved
Universitetet i Oslo har spilt en stor rolle. Hodeskallene er nå endelig
sendt tilbake til samene (representert ved Samisk kulturminneråd) og skal
begraves i Kåfjord 21. november. I den forbindelse skal det arrangeres et
dagsseminar i Alta 20. november. Dette burde vel Klassekampen dekke?

3. Norske bunader er statiske, mens samiske kofter er under stadig
utvikling. Hva forteller dette om kulturforskjeller? Er det forskjeller
mellom hvem som syr kofter (profesjonelle, en eller få eksperter i hver
slekt, eller de fleste kvinner? forekommer det også at menn syr?) Hva med
regionale forskjeller innad i det norske og innad i det samiske? Har
strikkekulturen noe med dette å gjøre? Hva skjer med strikkekulturen - dør
den ut? Strikkes det fortsatt iherdig i norske videregående skoler? Osv.

Øyvind Eide