Luther-sitat

From: brendberg (brendberg@c2i.net)
Date: 03-07-02


Ei lita avklåring når det gjeld Luther:

Harald Fagerhus skriv: Hvis HOB har rett da må nedenstående Luthersitat være
falskt! Eller...?
  " Så fortvilet, gjennom ondt, gjennom forgiftet, gjennom djevelsk er det
med disse jødene, at i 1400 år har de vært vår plage, vår pest, og all vår
ulykke, og er det fremdeles. Summa: i dem har vi riktige djevler.
   Kom hit og kyss! Djevelen har dritt i buksene igjen og tømt maven påny.
Det er en ekte helligdom, som jødene og alle som vil være jøder, skal kysse,
ete, drikke og tilbe, - og til gjengjeld skal djevelen også spise og drikke
det som disse lærlingene spyr eller kaster ut av seg oppe eller nede....
Djevelen eter med lyst alt hva jødene med sin øvre og nedre munn kan spy og
sprøyte.
   Man skulle sette fyr på synagogene og skolene deres, og alt som ikke vil
brenne opp, skulle man grave jord over og dekke til, slik at aldri noe
menneske i all evighet fikk se noe av det mere. Og dette skal man gjøre til
vår Herres og kristenhetens ære, slik at Gud kan se vi er kristne, og ikke
har tålt eller tillatt slike offentlige løgner, forbannelser og
bespottelser.... Man skulle rive ned og ødelegge deres hus. For de bedriver
det samme der som i skolene sine. Derfor skulle man legge dem under et
halvtak eller i en stall, som sigøynerne.... Man skulle ta fra dem alle
deres bønnebøker og Talmut-skrifter, som lærer den slags avguderi, løgn,
forbannelse og bespottelser.... Man skulle ved straff på liv og lemmer forby
rabbinerne deres å lære fra seg.... Man skulle forby dem hos oss offentlig å
prise og takke Gud, å be og undervise, ved tap av liv og lemmer.
   I en slik (rettferdig) krig er det kristelig og en kjærlighetsgjerning
fortrøstnings-fullt å kverke fienden, å plyndre, å brenne, og å gjøre alt
som er skadelig inntil man har overvunnet dem. Om det nå ikke ser ut til at
å myrede og brenne er et verk av kjærlighet, så kan en enfoldig sjel kunne
tro at det ikke er et kristent verk og at det ikke sømmer seg en kristen å
gjøre det: så er det allikevel en kjærlighetsgjerning."

Sitatet er ikkje falskt - det er henta frå "Om jødene og deres
løgner"(1843) - eit skrift eg siterer nokså utførleg i den Luther-artikkelen
eg arbeider med - mellom anna sitatet over. Men eg meiner sitatet ikkje gjev
dekning for å seia at Luther ville "drepa jødar". Heilt nøkternt: Luther
ville under trugsmål om dødsstraff forby utøving av den jødiske religionen i
Tyskland, særleg rabbinarembetet. Dette ville setja jødane under same lov
som andre. Fram til Luther si tid hadde jødane utgjort ei etnisk basert,
sjølvstyrt eining - "jewry" på engelsk - som ikkje stod under den vanlege
lova, men som var eit teokrati basert på jødisk lovtolking og domsmakta til
rabbinarane, direkte under fyrsten. Det gjev ikkje grunnlag for å seia at
rabbinarane ville "drepa jødar" - sjølv om dei utan tvil tok livet av mange
jødar.

Eit slikt forbod mot den jødiske religionen (som ikkje vart sett ut i livet)
var ein del av eit svært drakonisk lovverk som vart utvikla i den seine
fasen av reformasjonen (jada - parallellane til Lenin er mange. Likeeins
parallellane til td. Robespierre/Saint-Just og Napoleon). Mellom anna ville
ein protestant i Sverige som konverterte til katolisismen i 1840 mista all
sin eigedom. Ingen jesuitt kunne reisa inn i Noreg før 1952.

For dei som er interessert i Luther-sitat i same klasse, kan eg jo ta desse
om dei opprørske bøndene (1525):

"Her må nemlig en fyrste og herre tenke på at han er Guds embedsmann og hans
vredes tjener, jfr. Rom 13(v.4). Han har fått i oppdrag å svinge sverdet
over slike slyngler. Han pådrar seg en like alvorlig synd overfor Gud når
han unnlater å straffe og verne og ikke gjør sin jobb, som en annen, en som
ikke er pålagt å bruke sverdet, gjør når han myrder. For når han kan
straffe - enten det dreier seg om mord eller blodsutgytelse - og likevel
ikke gjør det, da er han skyldig i ethvert mord og i all ugjerning som slike
skurker begår. Ved å sette til side den befaling han har fra Gud, lar han jo
frekt og freidig disse skurkene få drive på med sin ondskap, skjønt han kan
sette en stopper for dem og er forpliktet til det. Her er det derfor ikke
tid for å sove. Eg det er heller ikke snakk om å vise tålmod eller
barmhjertighet. Nå er det sverdets og vredens tid, ikke nådens tid.....

Derfor, kjære herre, her kan dere sette fri, her kan dere berge, he kan dere
hjelpe! Forbarm dere over de stakkars folkene! Og så - stikk, slå, drep,
hver som kan! Dør du i kampens hete, heldig er du! En saligere død kan du
aldri noen sinne få. Du dør jo i lydighet mot det guddommelige ord og
oppdrag, jfr. Rom 13(v.1ff), og i kjærlighetens tjeneste mot din neste, for
å berge ham ut av helvetes og djevelens lenker. Så ber jeg deg da: flykt
unna bøndene, den som kan - som fra djevelen selv! Og jeg ber om at Gud vil
opplyse og omvende dem som ikke flykter. Men de som ikke lar seg omvende,
måtte Gud gi at de ikke har lykken med seg og ikke vinner fram! Og til dette
sier enhver rettskaffen kristen: Amen! For min bønn er rettferdig og god og
kaller på Guds velvilje, det vet jeg. Syns noen jeg er for hard, bør han
huske på at opprør er et uutholdelig onde, og at verdens undergang kan
ventes hva tid som helst."

Beste helsing

Hans Olav Brendberg, Hitra



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 11-07-02 MET DST