Bernanders "visjoner" -- blårussen i førersetet

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: 11-03-02


Sånn går det når en feilplassert og inkompetent sjef med bakgrunn fra
forsikringsbransjen prøver seg på å være "visjonær".

Trond Andresen

************************

>Ny NRK-strategi
>
>Knut Selsjord , Dagens Næringsliv
>
>Kringkastingssjef John G. Bernander vil at NRKs virksomhet i årene som
>kommer skal veies, måles og telles opp i markedsandeler. Samtlige
>NRK-medarbeidere diskuterer for tiden en intern strategiplan fra Bernanders
>hånd.
>
>I alle år har NRKs strategiske planer vært tuftet på begreper som
>ytringsfrihet, demokrati og almendannelse. Med den tidligere
>forsikringsmannen John G. Bernander i ledelsen er det nå i ferd med å bli
>andre boller.
>
>NRKs medarbeidere på alle nivåer har nylig fått utdelt et strategidokument
>med tittelen «Noe for alle. Alltid. Overordnet strategi for NRK 2002-2006».
>Dokumentet følges av et arbeidshefte der medarbeideren skal fylle ut hva hun
>eller han selv kan bidra med konkret for å hjelpe lisenskringkasteren til å
>nå målsettinger på fem ulike målområder. Det første av disse har tittelen
>«Marked», der delmålene er tallfestede markedsandeler for NRKs tilbud på
>radio, fjernsyn, internett, tekst-tv og mobilbaserte tjenester.
>
>Nye konsepter
>
>Deretter følger «Programskaping og utvikling», der et av delmålene er å
>utvikle 15 nye programkonsepter årlig - og at ti av disse skal generere
>markedsinntekter.
>
>Under tittelen «Kvalitet» skal medarbeideren vurdere hva han skal gjøre for
>at NRK skal få medhold i «et overveiende flertall» av saker som klages inn
>for Pressens Faglige Utvalg og Statens Medieforvaltning.
>
>Under avsnittet «Økonomi» slås det endelig fast at NRK innen 2006 skal ha
>markedsinntekter tilsvarende ti prosent av lisensinntektene. Andelen er i
>dag rundt én prosent. Andre krav er budsjettdisiplin og -balanse.
>
>Strategidokumentet er modellert på ledelsesteorier utviklet for det private
>næringsliv generelt, og legger langt mer vekt på å definere mål for volum og
>distribusjon enn innholdsvurdering. Det er betegnende at allerede i selve
>tittelen på dokumentet er det diffuse begrepet «Noe» stilt sammen med det
>ambisiøse og helt presise «for alle. Alltid.»
>
>«Konkurransefortrinn»
>
>Innholdet som NRK skal levere er først og fremst forsøkt definert i en
>generell «Virksomhetsidé - hva er vår oppgave?». Her heter det: «NRK skal
>skape verdier gjennom å informere, utvikle, utfordre og underholde Norge med
>mangfold, troverdig, viktig og nyskapende innhold formidlet gjennom tekst,
>lyd og bilde».
>
>Men allerede i en forklarende tekst poengteres det at denne modifiserte
>definisjonen av almenkringkasting er å betrakte som NRKs «unike
>konkurransefortrinn» og at det hele dreier seg om «å opprettholde vår sterke
>posisjon i en digital, kommersiell og interaktiv medievirkelighet».
>
>Formålsparagrafen
>
>I NRKs formålsparagraf, som stadig er gjeldende, er
>almen-kringkastingsoppdraget definert i seks punkter der det overhodet ikke
>refereres til markeds- og publikumsmål.
>
>Den gjeldende formålsparagrafen definerer en rolle for NRK i forhold til
>samfunnsmessige og politiske størrelser som demokrati, ytrings- og
>informasjonsfrihet. Den påbyr NRKs medarbeidere å «legge vekt på
>programtilbudets allmenndannende karakter».
>
>Bernanders strategiplan nevner ikke slike begreper med et ord, men
>inneholder derimot et helt avsnitt med tittelen «Ønsket omdømme - hvordan
>vil vi bli oppfattet». Her er det ikke lenger snakk om noen objektiv rolle
>for NRK, men kun om hva undersøkelsene om hva «lyttere, seere, kunder,
>eiere, samar-beidspartnere og forretningsforbindelser» sier om NRK.



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 11-07-02 MET DST