"Caffè latte-generasjonen?"

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: 08-02-02


Følgende fra Universitetsavisa i Trondheim vedlegges.
Jeg tor beskrivelsen til dels er riktig,
men er uenig i medisinen som foreslås.

Trond Andresen

**************************************
Fra "Universitetsavisa" nr. 2-2002 :

>ER DU KLAR TIL Å MØTE CAFFè LATTE-GENERASJONEN?
>
>Hvordan skal NTNU klare å rekruttere og møte behovene til den forkjælte og
>kravstore caffè latte-generasjonen? Det var et sentralt spørsmål på NTNUs
>lederseminar på Røros mandag og tirsdag.
>
>“Dagens nyutdannede fra universitetene er ofte faglig dyktigere enn før, men
>de er kjedelige A4-mennesker. Særlig utdannes det mange kjedelige
>samfunnsvitere”
>- Hans Skoie-
>_____
>
>Utfordringen blir tøff, skal vi tro ekspertene som har kikket i glasskula.
>Det vokser nå opp en bortskjemt generasjon unge nordmenn som stort sett er
>vant til å få livet -- og spennende aktiviteter -- tilrettelagt og servert
>på sølvfat. De er få, de er opplært i forhandlingsteknikk, og de vil kreve å
>bli motivert før de skal gidde å åpne en bok. Og gammeldagse forelesninger i
>store auditorier hører definitivt ikke hjemme blant de virkemidlene om
>motiverer denne gjengen. De trenger ikke å velge studier ut fra hva som er
>“fornuftig”, ettersom arbeidsledighet er en saga blott. Hvis de mistrives på
>et studium, vil det koste dem lite å slutte og i stedet prøve noe helt annet.
>
>“Swing away.”
>
>Fag som “Parks, recreation, leisure and fitness studies“ er nå i ferd med å
>få flere studenter enn elektroteknikk ved amerikanske universiteter. Dette
>sees som symptom på en ny, dyp trend i ungdommens studievalg, og denne
>“swing away from science” bekymrer mange i USA, påpekte Hans Skoie fra Norsk
>institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU). Skoie og
>Johan Peter Paludan, som leder Institutt for framtidsstudier i København,
>var hovedforedragsholdere da 114 NTNU-ledere møttes på Røros for å diskutere
>“Framtidas utdanningsbehov -- dimensjonering av studier”.
>
>-- Beklager, folkens, men ingeniørene er fortidas helter. Framtidas
>studenter vil ta det som en selvfølge at allting virker av seg selv. Dermed
>trenger de jo ikke lære hvorfor og hvordan maskinene virker, hevdet
>framtidsforskeren Paludan. Dansken advarte også NTNU mot å bruke altfor mye
>energi på å diskutere “dimensjonering” av studiene ut fra egne behov. I et
>samfunn der markedet, egoismen og den private lykke får stadig sterkere
>fotfeste, er det langt fra sikkert at studentene vil fortsette å strømme til
>universitetene sånn helt av seg selv. Derfor er det viktig å følge
>utviklingstrekk i omverdenen, som fort kan velte alle møysommelig
>utarbeidede interne dimensjoneringsplaner.
>
>Maslow på hodet.
>
>-- Med en overflod av muligheter og opplevelser å velge blant, kan det bli
>spennende å se om noen av dagens oppvoksende slekt i det hele tatt vil søke
>seg til universitetet, mente Paludan. Han hevdet at utdanningsinstitusjonene
>må markedsføre seg og undervise på nye måter, og pekte på flere klare
>trender i tiden som NTNU bør forholde seg til. Blant annet viste han fram
>den omvendte behovspyramide, der “selvrealisering” og å “oppnå
>anerkjennelse” vurderes som det aller viktigste i tilværelsen. Den nye
>generasjonen som har snudd Maslow på hodet, vil ikke la seg friste til å ta
>en utdannelse som bare dekker grunnleggende fysiske behov og gir sikkerhet.
>-- For å rekruttere nye søkere må dere sende ut et signal om at unge vil
>utvikle sin personlighet og oppnå det gode liv hvis de begynner å studere
>ved NTNU.Og dere må fortelle den appellerende historien om hva som er
>spesielt ved å studere i Trondheim. For dere vil møte en kresen gjeng som
>forventer “The Dream Society”. Da holder det ikke bare å lokke med trauste
>fag og trygge sivilingeniørjobber, sa Paludan.
>
>Aldri fred å få.
>
>Om det likevel skulle gå så ille at de unge svikter NTNU, så kan det bli
>trøst og mange nye studenter å hente i eldre aldersgrupper. For en annen
>megatrend som Paludan spår, er at etter- og videreutdanning vil bli stadig
>viktigere. Begrep som “utlært” og “hvile på sin laurbær” er det bare å kaste
>på dynga. Det vil aldri bli fred å få -- før pensjonsalderen kommer og tar
>deg. Kontinuerlig videreutdanning og forandring vil bli krevd og forventet i
>arbeidslivet. Dette vil kunne gi rom for ny aktivitet ved universitetene. En
>tredje trend er digitaliseringen. Paludan tror at det om fem -- ti år bare
>vil eksistere to typer kanaler for kommunikasjon mellom lærer og student,
>enten digitalt eller ansikt til ansikt. Den første vil bli stadig raskere og
>billigere, mens den siste vil framstå som stadig dyrere og mer luksuriøs.
>Her står dagens universiteter overfor en stor utfordring, ettersom de i all
>hovedsak bygger sin undervisning på fysiske møter mellom foreleser og student.
>
>Digital ex.phil.?
>
>Mange av Paludans teser framstod som et dansk ekko av innlegget til
>prorektor Julie Feilberg tidligere på dagen. Også hun spådde en framtid
>sterkt preget av økende konkurranse om studenter, ansatte og penger. Og hun
>hevdet samtidig at NTNU må forberede seg på å møte nye studentgrupper med
>nye ønsker. Prorektor så behov for å utvikle en ny universitetspedagogikk
>som er mer teamrettet og problembasert. Studentene må få bryne seg på reelle
>problemer fra nærings- og arbeidsliv. En annen rød tråd i Feilbergs innlegg
>var at NTNU i mye større grad må ta i bruk forskningsbaserte IKT-verktøy i
>undervisningen. -- Det må begynne allerede i ex.phil., sa hun. Samtidig
>lovet hun at det nye rektoratet vil jobbe for å innføre nye incentivsystemer
>som belønner lærere som utvikler et godt læringsmiljø. Foredragsholderne på
>Røros fikk høflig applaus,men den påfølgende plenumsdebatten ble springende
>og tam. Rektor Eivind Hiis Hauge etterlyste forgjeves tydelige signaler fra
>salen om hvordan NTNU-studiene bør dimensjoneres.
>
>JAN ERIK KAARØ



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 11-07-02 MET DST