Mer om endringen av markedsføringsloven

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Sun Jun 25 2000 - 17:31:39 MET DST


Det går mot en endring av markedsføringsloven,
og det er mye å glede seg over her!

I forrige uke sendte Barne- og familiedep. ut en pressemelding
vedrørende et høringsnotat om endringene i markedsføringsloven, og
særlig vedr. det nye kravet om forhåndssamtykke ved telefonsalg. Se:
http://odin.dep.no/bfd/norsk/aktuelt/pressem/004051-070047/index-dok000-b-n-a.html

Merk sammenhengen med den nettopp utsendte Ot.prp. nr. 62 (1999-2000)
om endringer i markedsføringsloven. Her foreslår regjeringa bl.a.
innføring av krav til forhåndssamtykke ved markedsføring til forbrukere
via e-post, telefaks og tekstmeldinger til mobiltelefon. I proposisjonen
varsles det at krav til forhåndssamtykke vil bli nærmere vurdert også for
telefonmarkedsføring.

De fleste vil nok glede seg over alle disse forslagene. Men det siste reises
altså ikke ennå -- dessverre. Det er forhold som først må avklares nærmere
her, ikke minst rundt mulighetene for å få dispensasjon, en viktig sak for bl.a.
avisene og en rekke humanitære organisasjoner.

Her er pressemeldinga:
------------------------------------------
Nr.: 00059
Dato: 19.06.00

Høringsnotat om endringer i markedsføringsloven:

Krav om forhåndssamtykke ved telefonsalg

Forbrukerminister Karita Bekkemellem Orheim sender i dag ut på høring et forslag om at telefonmarkedsføring (telefonsalg) til forbruker ikke skal være tillatt uten forbrukerens forutgående samtykke.

- Telefonmarkedsføring er en salgsform som oppleves som aggressiv og pågående for forbrukerne. Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har omfattende erfaring med at det også ofte oppstår uklarheter og tvister knyttet til avtaleinngåelse ved telefonmarkedsføring. Undersøkelser har vist at 9 av 10 forbrukere er negative til telefonsalg. Krav om forhåndssamtykke er derfor et viktig tiltak for å styrke forbrukervernet, sier forbrukerminister Bekkemellem Orheim.

Høringsforslaget må ses i sammenheng med Ot.prp. nr. 62 (1999-2000) om endringer i markedsføringsloven som er oversendt Stortinget. Her foreslår regjeringen blant annet innføring av krav til forhåndssamtykke ved markedsføring til forbrukere via elektronisk post, telefaks og tekstmeldinger til mobiltelefon. I proposisjonen varsles det at krav til forhåndssamtykke vil bli nærmere vurdert også for telefonmarkedsføring.

Høringsfristen er satt til 15. september 2000.
---------------------

Høringsnotatet kan leses her:
http://www.odin.dep.no/bfd/norsk/aktuelt/hoeringssaker/004051-080002/index-dok000-b-n-a.html

Og det foreliggende lovforslaget i Ot.prp. nr. 62 ligger her:
http://www.odin.dep.no/bfd/norsk/publ/otprp/004001-050005/index-dok000-b-n-a.html

En etterlengta virkning ved det nye lovforslaget er forøvrig at det nå
også må bli forbudt med all reklamen som daglig kommer som innstikk
i avisene -- uansett om en klart og tydelig har frasagt seg slik reklame
(med Postens "nei takk"-merke på postkassa). Det er en SKAM at avisene
gladelig har kuppa dette (lukrative) markedet, på bekostning av Posten og
svært mange (miljøbevisste / reklamehatende) medborgere. Vekk med det!

Mvh. Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:57 MET DST