klassesamfunn på vei inn i skolen

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Thu May 25 2000 - 20:28:29 MET DST


(Igjen lurt av denne fjolleknappen
på ibm-tastaturet som gjør at uferdige meldinger sendes, brått og uventet,
mens man er inne for å rette noen siste ting i en tekst online.
"Smart" plassert rett ved siden av tasten med stort bokstav så det er lett
å komme bort i den. Jeg har nå fysisk vippet denne tasten av mitt tastatur
for å hindre gjentakelse. Et uvær av spesialtaster som ibm-tastaturet har
er i det hele tatt noe tøv).

Her kommer innlegget jeg ikke ble ferdig med:

Dagens nyhet fra Møre og Romsdal om en eksplosiv økning i elevtrusler mot
lærere (60 pst. av de spurte lærerne melder om dette) i grunnskolen er
symptomatisk for den pågående utvikling. I England er selvmord blant
lærere et problem som skaper store overskrifter. I Tyskland har det nylig
vært oppe to saker, en om et mord på en lærer som lyktes, og en om en elev
som ble avslørt under planleggingen av et mord på en lærer. Eleven var
fengslet en kort tid, ble deretter sluppet fri ettersom faren for
bevisforspillelse var over (sikkert helt fornuftigt), og gudhjelpemeg
om ikke eleven deltar helt vanlig i undervisningen igjen mens anklagen
om det utvilsomme mordforsøk venter på behandling i rettsapparatet.

Jeg kunne fortelle flere groteske historier om elever som fortsetter og
fortsetter på skoler, trass i at de forlengst har demonstrert at de
overhodet ikke er villig til å rette seg etter de mest elementære
normer for oppførsel i ethvert samfunn. De får altså lov til å ødelegge
for utallige andre, plage medelever osv. - alt imens skolen står maktes-
løs.

Dette betyr at skolen i visse tilfeller utdanner psykopater og
forsterker deres tro på seg selv. Disse elevene skriver gladelig under
den ene kontrakten etter den andre og bryter den like gladelig med det
samme igjen. De lærer dermed av skolen at avtaler ikke er det papir
verd de er skrevet på, at de kan få lov å holde medelever og lærere
for narr så mye de bare makter. Årsaken ligger på høyere sted, hvor
man - selvfølgelig av økonomiske grunner som jo er de eneste som tas
alvorlig overhodet - nekter å ta elever ut av skolen uansett årsak.
Man vet nemlig, at dersom man tar dem ut, må man betale for dem et
annet sted i systemet, og det vil man ikke. Det er billigst (tror
man) å oppbevare dem i skolen. Dette er så dumt at det egentlig er
meningsløst å diskutere det overhodet. Det er uansvarlig overfor
de elevene det gjelder, fordi man faktisk ikke tar dem på alvor.

For mange er undervisning i ferd med å bli en så sterk belastning
bare med hensyn til støy, at vi kan vente oss en sterk økning i
langtidssykemeldinger i nær framtid. Hver fjerde svenske lærer
lider av tinnitus (øresus/piping) på grunn av støy og stress.
Dette vil bare bli verre og verre. Absolutt intet tyder på at
de statslige myndighetene forstår hva de gjør med samfunnets
framtid, når de ikke tar hensyn til slitasjen og arbeidsmiljøet
for lærere i skolen, hvor gjennomsnittsalderen blant lærere er
over femti og voksende, samtidig med at vi om få år får inn store
elevkull igjen.

Problemene vil bli søkt løst ved private skoler for overklassens
barn. Det gamle klassesamfunnet er på full fart inn i skolen, det
kan ikke være annerledes, når forskjellene øker så drastisk i sam-
funnet ellers.

Karsten Johansen



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:46 MET DST