American Psycho

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Thu May 25 2000 - 16:45:57 MET DST


Aftenpostens journalistiske skribenter prøver seg på en analyse av den
postmoderne tomheten i en anmeldelse av filmen American Psycho:

"Eksistensiell kjedsomhet - En Kjell Inge Røkke med Thomas Quicks sinn - har
denne figuren noe med den gemene nordmann anno 2000 å gjøre?

- Ja, jeg tror det er mer av Patrick Bateman i de fleste av oss enn vi liker
å tenke på. Mangelen på mening og dybde i tilværelsen er åpenbar, sier Lars
Svendsen. Ett år etter utgivelsen av "Kjedsomhetens filosofi" er tenkeren i
gang med bok om det beslektede fenomenet ondskap.

- Det er bare snakk om gradsforskjeller. Voldsdyrkingen i "American Psycho"
er et grotesk eksempel på søken etter et sosialt placebo. Vi andre prøver å
skape kvalitative forskjeller i de tomme livene våre med designermerker,
ulike malt-whiskyer og varierte seksuelle praksiser.

På høyden av jappetiden cruiset Oslos jetsett-miljø omkring med diamant i
girspaken, spiste frokost på Bagatelle og danderte kokainstripene sine med
medlemskortet til Noble Dancer. De aller cooleste gjorde seg fortjent til
eget navneskilt på Barock ved å bestille en magnum-flaske Gul Enke.

- Forbruket er mindre vulgært i dag, men det eksistensielle vakuumet er
fortsatt stort. Se hvordan backpackeren shopper seg jorden rundt etter
minner. Det beste man kan gjøre er å godta meningsløsheten, ikke forsøke å
flykte fra den, sier Svendsen."

Backpackeren er ikke det første som faller meg inn når vi taler om vulgært
forbruk. Dagsavisas hovedoppslag i dag gir et bedre eksempel (se nedenfor).
Når Svendsen taler om Patrick Bateman i oss alle, får han snakke for seg
selv. Det er han som har laget film av dette for å underholde publikum. Jeg
kan ikke se annet enn at Røkke er langt mer dekadent enn selv det verste på
åttitallet. Og enda når han bare verdens 238 dollar-trilliardærer til
overlæret på skoa.

Karsten Johansen

"Røkke-fly til 275 millioner. Milliardærkjendisen Kjell Inge Røkke har fått
bygd et superfly til nær 275 millioner kroner. Snart flyr fiskeren fra Molde
som en amerikansk president, bare mye finere.

MORTEN HOFSTAD (EPOST)

Fiskermilliardæren fra Molde er akkurat som mange andre milliardærer; han
vil ha det største private jetflyet som kan kjøpes for penger. Båten til 400
millioner som bygges i Italia slår sprekker, giganthytta på Oppdal blir ikke
ferdig. Men dagen før offentlig ansatte i Norge går ut i streik på grunn av
dårlige lønninger, kan Dagsavisen slå fast at Røkkes superfly til nær 275
millioner kroner står foran levering fra Boeing-fabrikken i Seattle, USA.

HELIKOPTER SOLGT Flyaffæren er hyllet inn av det størst tenkelig
hemmelighetskremmeri fra Røkkes side, men tre uavhengige kilder bekrefter at
han er i ferd med å hente hjem et privatfly som president Bill Clinton kan
misunne ham. Kilder i den nærmeste kretsen rundt Røkke forteller om intenst
arbeid med de siste detaljene før det nye jetflyet blir levert. Arbeidet med
flyet får like høy prioritet som å løse problemene med båten som er under
bygging i Italia. En annen kilde, som er administrativt ansatt i det norske
luftfartsmiljøet og er en svoren flyentusiast, bekrefter opplysningene om at
det er kjent i deler av flymiljøet at flyet er bestilt og er i ferd med å
bli levert fra fabrikken.

I 1998 bekreftet Braathens offentlig at selskapet var blitt kontaktet av
Røkke-systemet med forespørsel om hvorvidt service-avdelingen på Sola i
Stavanger kunne ta seg av vedlikehold på det nye flyet. Dette skal ikke
lenger være aktuelt, men Dagsavisen vet at for et års tid siden ble
Braathens igjen kontaktet av Røkke-systemet. Denne gang med forespørsel fra
en av pilotene i Røkkes private flyselskap om å få benytte en
treningssimulator for den aktuelle flytypen. Den nyinnkjøpte simulatoren var
imidlertid ikke ferdig installert, så vedkommende pilot dro til USA for å
trene. Røkkes amerikanskregistrerte flyselskap North Pacific Aviation skal
ha solgt det lekre helikopteret av typen Sikorsky S-76. Jetflyet Røkke
hittil har disponert, en lekker Gulfstream IV til om lag 180 millioner
kroner, står fortsatt på Gardermoen til tross for at maskinen skal være til
salgs.

­ INGEN KOMMENTAR Dagsavisen har ikke lykkes med å få bekreftet om det nye
superflyet er kjøpt av Røkke og hans private selskaper, eller om maskinen er
leaset inn fra en annen formell eier.

Informasjonssjef Per Eikrem i Aker RGI nekter å bringe Dagsavisens
forespørsel om kommentar videre til Kjell Inge Røkke. ­ Jeg er ansatt i Aker
RGI og svarer ikke for selskapets private eiere og deres disposisjoner, sier
Eikrem ­ som er blitt «lei» av å svare på spørsmål om jetflyet. Som kjent
har Røkke og hans organisasjon offisielt sluttet å gi opplysninger til
medier der Røkke ikke er garantert flatterende omtale. Verken amerikanske
eller europeiske representanter for flyfabrikken Boeing kommenterer
kundeforhold. ­ 65 fly av denne typen er levert på verdensbasis, er alt
informasjonsmedarbeider Nicette Makkinga hos Boeing Communications i Haag
får lov til å fortelle Dagsavisen. Det er kjent at et av verdens største
selskaper, General Electric har en «BBJ». Golfmilliardæren Greg Norman er en
privatperson som har egen Boeing-jet.

275 MILLIONER Kjell Inge Røkke og hans venninne Celine Middelfart vil trolig
føle seg på høyde med Bill Clinton når de drar på svipptur med superflyet
for å heie på Molde Fotballklubb på Røkke-løkka i hjembyen. I Bill Clintons
«Airforce One» er en del av kabinen reservert for journalister og diplomater
og utstyrt som et nokså alminnelig rutefly. Men Boeing Business Jet, eller
«BBJ», som Røkke-flyet kalles på fagspråket, er en spesialutrustet Boeing
737-700 ­ spesialdesignet bare for privat bruk. Både Braathens og SAS har
denne flytypen i ordinær rutetrafikk med kapasitet for 128 passasjerer. I
Røkke-jeten er Braathens Back garantert et ukjent fenomen: Standardvesjonen
av «BBJ» koster ifølge Boeing 30 millioner dollar, eller nær 275 millioner
kroner. Driftsutgiftene beløper seg til om lag 45 millioner kroner i året.
Flyet innredes etter de ønsker kjøperen måtte ha og omfatter soverom, bad,
konferanserom, salonger, heldigitalisert cockpit med siste skrik av
kommunikasjonsutstyr. Flyet kan fly distansen fra Oslo til Vestkysten av USA
uten mellomlanding og kan fly opp til en høyde på 41.000 fot (vanlig
marsjhøyde for rutefly er vanligvis 33.000 fot)."



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:46 MET DST