Giskes "tilbud" som ikke kan avvises

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Sun May 21 2000 - 20:24:14 MET DST


Utdanningsminister Giske med cand.mag.'en sin føyer seg inn i rekken
av norske undervisningsministre hvis holdning til videregående utdanning
er preget av frekkhet og arroganse, løgnaktighet og uvitenhet.

I et alenlangt intervju med Aftenposten kommer han med hele serier
av løgnaktige og frekke påstander om "lærerNE", selvfølgelig
ledet av journalisten. Enhver kan selv prøve å erstatte
ordet "lærerne" i slike intervjus med andre og studere resultatet.

Dvs. i ORD sier man bokstavelig at man ønsker at lærerne skal ha mer
respekt osv., men med lysende neonskrift står det mellom linjene
fram en dyp nedlatenhet og forakt for de samme. Typisk er det, at
journalister og dermed utdanningsministre i Norge konsekvent alltid
taler om "skolen" og "grunnskolen" som om det var synonymer og
ignorerer videregående skole.

La oss se på et par eksempler:

"Giske vil at antall elever pr. lærer i grunnskolen, som i dag er ca. 10,
skal økes.

Du var et skolelys, og trivdes sikker godt på skolen. Hvorfor ble du ikke
lærer?

Jeg kunne godt tenkt meg å bli lærer, hvis jeg ikke hadde drevet med
politikk. Det virker som et interessant og givende arbeide."

Intervjuer Kluge (!) som lengere nede i teksten sin klager over "lærernes"
stavefeil i brev til "foreldrene" med applaus fra Giske (det forstår seg at
slike stavefeil er et fenomen som omfatter alle læreres brev til alle
foreldre i Norge) skriver selv "sikker" hvor det skulle vært stavet
"sikkert". Giskes "svar" på spørsmålet om hvorfor han ikke ble lærer er et
studium i plattfotet hykleri, bortsett fra at svaret er meningsløst. "Jeg
kunne godt tenke meg å bli søppeltømmer, hvis ikke jeg hadde drevet med
aksjer. Det virker som et interessant og givende arbeide". Det er til et
innslag hos KLM. AUF-broilere har verken stil eller diskret sjarme.

"En av de tingene jeg ønsker er mer fleksibel bruk av lærerressursene. Slik
at vi kan få mer undervisning ut av de ressursene vi har.

Men det er et annet spørsmål.

Nei, ikke nødvendigvis.

For hvis vi kan få mer undervisning fra hver lærer, er det rom for høyere
lønn. En OECD-undersøkelse viser at lærerlønningene våre ligger lavt i
forhold til i andre land. Men lærerne hos oss har færre undervisningstimer
slik at lønnen pr. undervisningstime ikke ligger spesielt lavt. Hvis vi
bragte undervisningstiden opp på gjennomsnittlig OECD-nivå, det betyr tre
undervisningstimer mer i uken, ville det gi rom for 15 prosents lønnsøkning.

Du vil ha færre lærere. Men et like stort lønnsbudsjett som i dag?

Ja. Færre lærere skal dele det samme lønnsbudsjettet. Det er ikke et
forhandlingsutspill, men et tankeeksperiment som viser i hvilken retning vi
ønsker å gå."

Altså: Giske vil "løse" lærermangelen ved å beholde samme lave timebetaling,
men la alle løpe mer. Man kan tenke seg reaksjonen blant f.eks. direktører
hvis de får et tilbud om å jobbe en halv time mer pr. dag og dermed - oh
store generøsitet! - få betalt for en halv time mer. Hva er alternativet? Et
"tilbud" om å jobbe mer uten å få det betalt? Konklusjonen er: "lærerne" er
en gruppe som man kan "tilby" å jobbe mer, mot allernådigst å få betalt
etter samme tariff for merarbeidet de gjør. Andre ville nok krevd
overtidsbetaling. Men husk: det er bare et "tankeeksperiment". Har noen
noengang sett et mer klosset forsøk fra en arbeidsgiver på å svine til og
provosere en gruppe man "forhandler" med? Dette er ikke forhandlinger, det
er et ydmykelsesrituale.

"Bør ikke en lærer være til disposisjon for arbeidsgiveren fra åtte til fire
slik andre arbeidstagere er?
                 
Jo, prinsipielt burde hun det."

Faktum er, at man som lærer er til disposisjon langt mer enn fra åtte til
fire. Det vet enhver som har prøvd å sitte og rette de siste prøvene kl. fem
om morgenen, vandre rundt i stua mens man grubler over hvordan det og det
skal løses med den og den elev eller under en ekskursjon få elever i seng
kl. tre om natta. Spørsmålet fra Kluge er en frekk løgn. Hvilke journalister
er forresten "til disposisjon" fra åtte til fire? Kan man tenke seg Kluge
stille det samme spørsmålet om sine kolleger eller om "ledere"? Dette er
overklasse- og maktspråk.

"Er lange ferier og kort bundet arbeidstid det beste argumentet for lave
lærerlønninger? Må de oppgi disse godene for å få høyere lønn?

Vi er vel enige om at lærerne gjør et fullt årsverk.

Men en lang sammenhengende ferie og frihet til å legge opp arbeidsdagen, er
sikker noe mange ser som et gode. Og jeg skjønner at lærerne, krever høyere
lønn, for å gi opp dette."

Intervjuer, som anklager "lærerne" for skrivefeil, kan selv ikke sette komma
riktig (setter komma mellom subjekt og verb i samme setning og på steder hvor
det ikke engang er naturlig pause i setningen).

"Vi" er enige om at lærerne gjør et fullt årsverk. Likevel har de for mye fri.
De skal altså jobbe MER enn andre, forstår vi.

Nye frekkheter. Hvem har sagt at "lærerne" vil gi opp ferie og friheten til
å tilrettelegge arbeidsdagen? Een ting er, at man som arbeidsgiver vil kreve
det, det hadde vært ærlig snakk. Men det å påstå at det man selv krever er
motpartens "krav" er bare en grotesk og plump frekkhet.

Utbrenthet er dokumentert et problem blant lærere som vokser sterkt. Skal
løsningen være å inndra den tiden de sårt trenger for å ta seg igjen? En
arbeidsdag på en skole er ganske forskjellig fra andre typer av
arbeidsdager. Det vil man ikke innse, man vil overhodet ikke forstå at dette
er en egenartet type arbeid. Som man heller ikke vil innse det med
sykepleiere osv. Hvorfor ikke? Fordi man er sosialøkonomisk religiøse i
forhold til tallstørrelser som dikteres fra et finansdepartement og fordi
man ønsker en befolkning uten kvalifisert viten, man ønsker ikke en kritisk
befolkning. Det er nemlig farlig for makthavere.

Etter flere skrivefeil spørres det så:

"Du har markert deg klart som privatskolemotstander. Hvor mye sterkere blir
kravet om privatskoler når brev lærerne skriver til foreldrene, er fulle av
skrivefeil?

Mye sterkere. Den sikreste måten å øke kravet om privatskoler, er å forringe
den offentlige skolen."

La oss tenke oss et annet spørsmål.

Hvor mye sterkere blir kravet om at dumfrekke journalister og politiske
broilere, som har kommet inn på post i en sklie av partidokumenter, men
mangler enhver livserfaring, finner seg andre jobber etter dette intervjuet?

Karsten Johansen



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:44 MET DST