Reklame via nye elektroniske medier

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Fri Apr 28 2000 - 11:59:14 MET DST


-"Skit är skit om än per megabit”.
Dette sitatet av Lasse Svanberg, her på forumet ofte gjentatt av
Karsten Johansen, kan passe som en start i denne sammenhengen.

Johansens innlegg "forsøpling av eposten uunngåelig?", og svaret fra
Lars Staurset, viser enda noen viktige utfordringer i forhold til den
teknologiske, juridiske og EU-politiske utviklingen:

(Jeg kommer sjøl med noen tillegg og mer radikale forslag under)

Lars Staurset skriver:
>Karsten Johansen wrote:
>>
>> I følge Aftonbladet i dag har reklameindustrien i Sverige nå fått en
>> grunnlovsstridig rett til fri innblanding i folks privatliv:
>>
>> Fritt fram för reklam i din mail
>>
>> Från måndag blir det fritt fram för svenska
>> företag att sända massutskick med reklam via e-post. Bara den som sagt ifrån
>> kan värja sig mot det växande reklamflödet.
>(...)
>> Hvilke muligheter vi vil ha for å befri oss fra denne forsøpling?
>> Argumentet om at papirreklamen skulle forsvinne er det vanlige valget
>> mellom pest og kolera. Dessuten er det sikkert løgn.
>
>Her kjem ei autoritativ norsk fråsegn om ei slik sak. 7. mars sende eg
>eit spørsmål til Forbrukarrådet om ei sak som eg også sende til
>KK-forum, sjå
>http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra170100/0359.html.
>Det var tydelegvis feil etat, for brevet vart oversendt til
>Forbrukarombodet, og i går fekk eg svar. Det lyder i hovudsak slik:
>
>> Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring
>> og avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven. Nærmere informasjon om
>> Forbrukerombudet og våre arbeidsoppgaver finner du på
>> www.forbrukerombudet.no.
>>
>> Din forespørsel gjelder et firma med e-post adresse com23phd@yahoo.com som
>> sender uoppfordrede tilbud om å kjøpe ulike universitetsgrader.
>>
>> Hva angår uoppfordret e-post reklame anser Forbrukerombudet dette i strid
>> med markedsføringsloven § 1 første ledd dersom ikke forbrukeren på forhånd
>> har gitt samtykke til å motta slik reklame.
>>
>> All markedsføring rettet mot norske forbrukere må i utgangspunktet følge
>> norsk markedsføringslov. Forbrukerombudet har imidlertid ikke kapasitet til
>> å følge opp saker av denne type hvor innklaget firma befinner seg i
>> utlandet.
>>
>> Saken og innklagedes adresse er imidlertid registrert hos oss, og vi vil
>> følge med og eventuelt vurdere saken på nytt dersom nye forhold skulle tilsi
>> dette.
>
>Ingen av etatane svarar på hovudspørsmålet mitt, som galdt svindelen med
>å selje eksamenspapir, men Forbrukarombodet gjer greie for norske reglar
>for sjølve marknadsføringa. I prinsippet er dei tydelegvis svært ulike
>dei nye svenske reglane. Vil ulikskapen vare ved, tru, eller har
>svenskane foregripe eit eller anna EU-direktiv som også kjem til Noreg?
>
>I praksis blir ikkje forskjellen særleg stor, ettersom den uønskte
>reklamen stort sett kjem frå utlandet, der ingen prøver å handheve
>norske reglar.

Foreløpig, ja, men vi har nok mer i vente. Også norsk reklame. Et spørsmål
vil bli om norske regler kan stoppe slik reklame, om den f.eks sendes fra
maskiner i Sverige?

Vi har tidligere hatt et tilfelle av norsk reklame sendt ubedt til abonnenter
på epostlista vår (Klassekampen-forum) fra "Propaganda". Redaktøren
Henrik Steen beklaga dette seinere på anstendig vis her på forumet. Her
fra et innlegg jeg hadde i denne sammenheng (22. september 1999):
---------------
"Propaganda og ulovlig reklame"

Henrik Steen, "Propaganda", i tidligere beklagelse her:
> PS. Og så forstår jeg på reaksjonene at det var galt å reklamere for
> Propaganda i Klassekampen-forum.

Selvfølgelig var det galt (jf. mitt tidligere svar her).
-Men også ulovlig?

For er det noen prinsipiell forskjell på det å sende reklame ubedt til abonnenter
på epostlista Klassekampen-forum og det å sende reklame ubedt til mobilabonnenter?

Her fra Aftenposten i dag:
"MOBIL-REKLAME ULOVLIG
Å sende tekstmeldinger med reklame ubedt til mobilabonnenter strider
mot Markedsføringloven, ifølge Forbrukerombudet"
http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/d100719.htm

Disse prinsippene er interessante og viktige, dersom vi ønsker at ikke (også?)
de nye mediene våre skal forsøples til døde.
--------------
Til spørsmålet over: Nei, det er ingen prinsipiell forskjell på det å sende reklame
ubedt til epost-abonnenter og til mobilabonnenter.

Men hvordan skal sånne regler håndheves i disse TIGER-tider?
(jf. tidligere og utskjelte innlegg her om TINA og TIGERN...)

EU vil som kjent ha "fri flyt", og det er riktig som Staurset spør seg om, at det
er nye EU-direktiv på vei også på dette området. Heldigvis har heller ikke EU
noen målsetning om fri flyt av søppel (men helt sikkert om økende forbruk!).
Derfor vil disse direktivene også begrense slike "flytproblemer".

Norske myndigheter har i høringsuttalelser kommet med forslag til endringer i
markedsføringsloven som dels bygger på nye EU-direktiver om fjernsalg og om
sammenlignende reklame. På flere punkter representerer forslagene en ytterligere
styrking av forbrukernes stilling som går ut over direktivenes minimumskrav.

Se dette høringsnotatet fra Barne- og familiedepartementet (sic!):
http://odin.dep.no/bfd/publ/1999/eudir.html

Forslagene ser lovende ut, bl.a foreslås det å forby spamming pr. fax og e-post:
-----
   3.3 Forslag til regulering

   Departementet foreslår at følgende bestemmelse tas inn som ny § 2b
   i lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og
   avtalevilkår (markedsføringsloven):

   §2b Begrensninger i adgangen til bruk av visse kommunikasjons-
       metoder

       Det er forbudt i næringsvirksomhet å benytte telefaks, e-post
       (elektronisk post) og automatiserte oppringningsmaskiner eller
       andre lignende systemer for automatiske meddelelser, til
       markedsføring overfor forbrukere uten mottakerens forutgående
       samtykke.

    Videre:
        Det gjelder ingen formkrav til forbrukerens forhåndssamtykke.
        Forespørsel fra en næringsdrivende om samtykke må regnes som en
        henvendelse i markedsføringsøyemed, og en næringsdrivende kan
        derfor ikke benytte noen av kommunikasjonsmetodene som er nevnt i
        bestemmelsen til å innhente slikt samtykke. En motsatt regel ville
        svekke bestemmelsens effektivitet vesentlig.
-----

Dessverre kjenner jeg ikke her og nå den videre gangen i disse sakene.
Noen andre som gjør det?

Til slutt tilbake til spørsmålet over: Hvordan skal sånne regler håndheves?

Merk svaret Staurset fikk:
>> Forbrukerombudet har imidlertid ikke kapasitet til
>> å følge opp saker av denne type hvor innklaget firma befinner seg i
>> utlandet.

En løsning kan selvfølgelig være at forbrukerne tar skjeen i egen hånd,
og svarer med sanksjoner mot aktører som ikke følger reglene. Heldigvis
kan de nye elektroniske mediene også gi forbrukerne sjøl MER MAKT.

La oss si at det var bygd opp en omfattende "web-portal" for venstresida,
f.eks. rundt KKs websider. En "tjeneste" her kunne fange opp ethvert brudd
på nevnte regler og oppfordre ALLE til boikott av forbryterne og/eller visse
former for "digital ulydighet" tilbake mot disse. Portalen kunne forøvrig
være et "ressurssenter for digital ulydighet", med mangfoldig bistand i de
gode sakers tjeneste...

Til dette siste:
Som jeg har nevnt i tidligere innlegg har det vært diskusjoner andre steder
på nettet om nye og elektroniske former for sivil ulydighet ("digital ulydighet"),
en nett-debatt som så ut til å kunne utvikle seg til ei bok om emnet. (Jf. boka
"Den nødvendige ulydigheten" av Jørgen Johansen og Åsne Berre Pedersen,
1998, les ev. deler av boka her: http://www.sv.no/oslo/org/ulydighet.htm ).
Arbeidet med den nye boka har imidlertid nå ligget nede en stund. Dessverre.
Men om flere ildsjeler melder seg, så kanskje...

Mvh. Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:34 MET DST