Vi_trenger_KK!_Norske_yrkessjåfører_

Geir Sundet (geirs1@online.no)
Fri, 19 Sep 1997 00:10:48 +0200

Endelig har flertallet i Klassekampens styre tatt mot til seg for å stoppe
den lange og negative utviklinga i avisa. Det er positivt. Det er sikkert
ingen lett kamp å stå midt oppe i, og derfor er det viktig å si fra at den
er positiv for svært mange flere enn de tre bokstavene "AKP" som en nokså
samstemt "mediaverden" nå mobiliseres mot.

Jeg håper på ei utvikling i avisa hvor det igjen blir en selvfølge at folk
som er undertrykt får komme til orde, bli hørt, og kan finne et talerør.

Jeg vil gjerne gi et aktuelt eksempel.

Førstkommende søndag aksjonerer yrkessjåførene i Norge mot de elendige
parkerings og serviseforholda vi har i Norge, og spesielt i Oslo. Sjåførene
bor i bilene, er underlagt et knallhard regelverk som regulerer hvor mange
timer det skal hviles, og det gies personlige bøter på både to og tre
dagsbøter for forseelser på en og to timer. Men myndighetene neglisjerer
totalt å legge forholda til rette slik at folk kan finne steder å ta sin
hviletid. I landets hovedstad er det ikke EN ENESTE plass hvor en
yrkessjåfør lovlig kan parkere et vogntog, få en koff kaffi og en dusj. Og
byråd for miljø og samferdsel Kari E. Eliassen sier ganske arrogant at hun
ikke ser det som en prioritert kommunal oppgave å gjøre noe med dette.

Det blir muligens også deltakelse fra danske og svenske kolleger, og
hollenderne har vært med å skrive under på underskriftlistene våre.
Organisasjonene har lagt sjåvinismen til side og sammarbeider om aksjonen.

Ikke ei avis har ville skrive om aksjonen, på tross av separate utspill fra
Lstebileierne i NLF, fra TRansportarbeiderforbundet og fra Norske
Yrkessjåførers forening/NRAF. Den er blitt forbredt gjennom
jungeltelegrafen, mobiltelefoner, oppslag på kafeer, brev til medlemmer,
osv. Vi kunne trengt ei avis til å hjelpe oss å spre slik informasjon i, ei
avis som kunne nå kolleger og kamerater i hele landet, som kunne informere
om planene, mobilisere, hjelpe å organiserer det hele, slik at aksjonen
kunne bli vellykka og sjåførene kunne fått mulighet til en dusj før de gikk
til køys etter en svett arbeidsdag, slik at de kunne få mulighet til
frokost før den nye arbeidsdagen begynte, og en mulighet for å kunne gå på
toalett i løpet av natta istedet for å måtte sette seg i et portrom eller
bak en busk.

Er det noen som kan tenke seg å begynne å samle inn penger til å få ei sånn
avis? Vi hadde noe slikt på søtti og åttitallet. Jeg vil gjerne ha ei slik
ei igjen. Ei mye bedre ei enn den gamle. Jeg ser styreflertallets
avgjørelse om å si opp Paul Bjerke som et skritt i den retning. Kanskje er
er likevel unødvendig å samle inn til ei ny? Kan den gamle reddes? Det er
vel nå bl.a opp til Tranøy og co, og ikke minst, opp til de som trenger KK.

Nedenfor følger en redegjørelse til pressa som bl.a blei sendt Klassekampen
7.9. klokka 18.16. Jeg veit ikke om noen av dere som leser avisa fast har
sett noe kampanjejournalistikk for å hjelpe oss å mobilisere til aksjon?
Det var kanskje heller ikke å forvente. Da den store streiken blant de
franske sjåføren raste i fjord, prioriterte Klassekampen å dekke
undertøysmesse framfor å dekke seieren til de franske kollegene. Så hvorfor
skulle det være anderledes i Norge?

Til møte på Paulsenkaia kommer det etter all sansynlighet også til å bli
musikk av Bygg-band. Årets begivenhet?

Informasjon til media fra Geir Sundet,
leder i Norske Yrkessjåførers forening,
som er lastebilavdelinga til Norsk Rutebilarbeiderforbund.

21. september vil norske yrkessjåfører aksjonere for å få parkeringsplass
og serviceanlegg i Oslo.

AKSJONEN BLI STØTTET AV:
NLF NORGES LASTEBILEIER-FORBUND
NRAF/NYF NORSK RUTEBILARBEIDERFORBUND/NORSKE YRKESSJÅFØRERS FORENING
NTF NORSK TRANSPORTARBEIDERFORBUND

Biler fra hele landet vil kjøre samla mot Oslo, og møtes i Oslo havn klokka
22 for å holde et kort møte og overlevere protestunderskrifter fra ei
underskriftskampanje som organisasjonene også har satt igang.
Underskriftene skal overleveres til byråd for miljø og samferdsel Kari E.
Eliassen.

Det er også mulig aksjonen får oppslutning fra svenske og danske sjåfører.

De forholdene som i en årrekke er tilbudt sjåførene er lik null,
bokstavelig talt.
Det finnes idag INGEN PLASSER hvor sjåførene lovlig kan parkere sine
vogntog, få seg en bit mat og en dusj.

Og dersom Oslo Byråd får vilja si igjennom skal det fortsette slik.

Byråd for miljø og samferdsel Kari E. Eliassen uttaler:

"Etablering av parkeringsanlegg for tyngre kjøretøyer med tilhørende
servicetilbud er etter min mening ikke en prioritert
kommunal oppgave. Det videre arbeidet med realisering av prosjektet må være
transportnæringenes eget ansvar og finansieres med private midler.
Forespørsel om kjøp eller leie av
kommunale arealer kan rettes til Etat for eiendom og utbygging.

Det er etter min vurdering ikke grunnlag for videre arbeid med saken i
byrådsavdelingen for miljø og
samferdsel."

Hva skal man med politikere hvis slike holdninger får råde? Utlendinger som
kommer må kanskje ha med seg sin egen parkeringsplass?

Denne provokasjonen fra byrådet er siste utspill i en sak som har pågått i
mer enn ti år, og den har ført til at Norges Lastebileier-Forbund, Norsk
Rutebilatbeiderforbund/Norske Yrkessjåførers forening og Norsk
Transportarbeiderforbund har gått sammen om å støtte en aksjon søndag 21.
september 1997. Biler fra hele landet vil kjøre samla mot Oslo, og møtes i
Oslo havn klokka 22 for å holde et kort møte og overlevere
protestunderskrifter fra ei underskriftskampanje som organisasjonene også
har satt igang. Underskriftene skal overleveres til byråd for miljø og
samferdsel Kari E. Eliassen.

De viktigste informasjonene om aksjonen har jeg lagt ut på web, slik at den
kan leses der. Finnes på Sundets TruckStop, adresse følger i bunnen av
dette brevet.

NYF bulletin nr 1 og 2 samt underskriftslista skulle gi den første
bakgrunnsinfo om saka.
Jeg står gjerne til disposisjon for mer utfyllende saker, eller direkte
e-post/fax til dem som ikke har adgang til world wide web.

Tlf privat 38262941
Mobil: 93240017
Mail: geirs1@online.no
Fax: gikk i dass i tordenværet i forgårs men er snart operativ igjen.
(38262198)

Ellers er det ganske kort dette å si:

Saka har vært jobba med i mellom 10 og 15 år. Utallige steder for et slikt
anlegg har vært forsøkt. Jeg ønsker primært et stort anlegg, ca. 15 mål i
Alnabru-området, samt muligheter for å sette fra seg biler på kaia.

NRAF/NYF har også levert et forslag til Justisdepartementet til endring av
politiinstruksen hvor vi krever at sjåfører som blir pålagt døgnhvil SKAL
kunne stå på et sted med muligheter for bespising og dusj/toalett.

I Oslo finnes det INGEN slike steder!!!

Det kan man kanskje kreve i lovs form? Dyrebeskyttelsesloven ville
sannsynligvis ikke godtatt en slik behandling av dyr.

Hilsen Geir Sundet

PS Jeg kommer til å lage løpende henvisninger til det som skjer på Sundets
TruckStop så ofte jeg har anledning.

Sundets TruckStop
http://home.sn.no/~geirs1/