tilværelsens_forørkning

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Sat Mar 03 2001 - 12:47:37 MET

  • Next message: Wenche Blomberg: "Nobelprisen til Astrid Lindgren"

    Kapitalismen, dvs. den altomfattende økonomiske og tekniske
    rasjonaliseringsprosess i alle sine forskjellige forkledninger fra
    US-kapitalisme til sovjettisk kollektivjordbruk, GULAG eller nazistiske
    konsentrasjonsleire, er i disse år ved å krone sin seirsgang med
    tilværelsens definitive forørkning og forflatning. Det finnes i dagens
    verden knapt mer noe som ikke er underlagt dette forsnevrede økonomiske
    vanviddsperspektiv, hvor pengenes tomme verden erstatter den virkelige.
    Internettets pseudoverden ("virtual reality") er på en måte det konkrete
    fysiske uttrykk for denne gjennomgripende forpestning av tilværelsen, dens
    forvandling til uttørket elektronisk nonsensflimmer og "farge"sprakende
    intethet i en verden dominert av markedskloner - "economic man" i milliarder
    av ensdannede eksemplarer, alle med de samme tomme "drømmer" som oppfylles
    av varesirkuset.

    Erlend Loes Naiv.Super prøver i sine beste øyeblikk å få grep om dette og
    uttrykke det postmoderne menneskets desperasjon over å være berøvet de siste
    muligheter for å gjøre virkelige erfaringer og dermed gjennomgå en virkelig
    menneskelig utvikling.

    Men Loe er ikke radikal nok og tilstreber en pjattet tilpasning, hans opprør
    går raskt i frø - boka skal jo selges og Loe skal leve. Også Loe MÅ framføre
    sin variant av "New York, New York" og dermed utilsiktet vise at
    vareskuespillet har seiret og at dets sanne natur er STRYKNIN for enhver
    kultur. Slik blir også denne boka en bekreftelse på at det Max Weber kalte
    rasjonalitetens jernbur definitivt har innfanget alt. Tilbake står bare
    trøtte forsøk på å finne "mening og menneskelighet" i kyniske reklameslogans
    og dermed demonstrere grellere enn før den maktens absolutte tristesse og
    nihilisme som i dag gjennomsyrer alt, og også de desperate fakter som i
    offentligheten symbolsk skal representere forskjellige former for "opprør"
    mot den banalitetens totalitarisme hvis seir de dermed utilsiktet bare
    understreker ytterligere. Ethvert opprør blir i dag absorbert før det har
    begynt. Bushsønnen i sin pelsbekragede flyverjakke viser det: verden er
    definitivt forvandlet til en tredjeklasses amerikansk TV-serie i evig
    reprise. Fiksjon og virkelighet faller sammen i den samme mediokre
    kjedsommelighet av platte vitser og kynisk massemord markedsført som
    fremskrittets triumfer og hul og vammel godhet. Alt er "profesjonalitet",
    dvs. automatmenneskers automatliv til varetakelse av kapitalens evige
    kretsløp. Forbruk og produksjon, produksjon og forbruk. Stoffkretsløp og
    pengekretsløp nødtørftigt utsmykkket med menneskelignende grimaser på
    elektroniske skjermer.

    Karsten Johansen

    http://www.morgenbladet.no/01/0223/24940.htm

    Skrevet 23.02.01 av Kjetil Lismoen

    Med logoen i hovedrollen

    REKLAME. I den kinoaktuelle og Oscar-nominerte Cast Away spiller Federal
    Express ikke bare en sentral rolle, men har eierinteresser i filmselskapet
    og medvirker på manus. Hva er det vi da ser: En kinofilm eller reklamefilm?

    Produktplassering er blitt en like naturlig del av det å produsere film som
    å besette roller. Ofte får bedrifters logoer en så sentral plass at de
    nærmest fremstår som sentrale rollefigurer. I den kinoaktuelle filmen Cast
    Away, med Tom Hanks i en Oscar-nominert hovedrolle, har denne formen for
    reklame fått et omfang som avdekker hvor gjennomgripende fenomenet er blitt.
    I filmen spiller Tom Hanks en Federal Express-ansatt (FedEx) som strander på
    en øde øy i det sørlige stillehavet når fraktflyet han reiser med styrter.
    Som en Robinson Crouse blir han værende på øya i årevis, og det er hans kamp
    for tilværelsen filmen skildrer. Det som gjør at FedEx fremstår som mye mer
    enn en logo i filmen, er det faktum at hovedpersonens karaktertrekk avdekkes
    gjennom hans lojale tilknytning til firmaet – mer konkret i form av de
    pakkene han får «reddet» med seg på land. For sannelig har ikke
    manusforfatterne innlemmet selskapets formålsparagraf – at frakten skal
    bringes til adressaten uansett hvilke hindringer som kommer i veien (noe som
    kommer til uttrykk helt mot slutten når Hanks hjemvendte karakter leverer en
    av pakkene til adressaten). På denne måten inngår FedEx ikke bare som logo i
    filmen, men også som en uløselig del av selve historien. Det blir derfor
    ikke reklame i vanlig forstand, men noe enda mer effektivt, siden selskapet
    får innpass i publikums bevissthet uten at de er klar over det.

    Mette Hjelmtveit jobber med produktplassering hos Kulturmeglerne, et selskap
    som spleiser næringslivet og kulturlivet. Hun erkjenner at film, i likhet
    med andre levende billedmedier, har en enestående evne til å formidle
    reklame når den på denne måten innlemmes i fiksjonen: – Det er klart at slik
    reklame «lures inn bakveien», siden publikum lever seg inn i fiksjonen og
    har forsvarsmekanismene nede. De fleste unge i dag har jo et veldig bevisst
    forhold til reklame, og har fort piggene ute når de føler at noen presser på
    dem reklame. Dette vet alle markedsførere, som hele tiden leter etter måter
    de kan trenge gjennom de unges forsvarsmekanismer på, understreker hun. Det
    som kompliserer tilfellet Cast Away er ikke bare at FedEx inngår som en
    organisk del av filmens dramaturgi, men at selskapets direktør samtidig er
    medeier i filmselskapet som produserer filmen. Ifølge nettavisen Feedmag
    jobbet reklamesjefen i FedEx, Gail Christensen, i over to år med
    manusforfatteren Charles Broyles med å utvikle historien. Til avisen hevder
    hun at det som var en ordinær produktplassering utviklet seg til å bli noe
    mer omfattende: – Da vi ble ferdig med manus kunne vi fastslå at det ikke
    lenger bare dreide seg om produktplassering, men at selskapet hadde blitt en
    sentral rollefigur i filmen, forteller Christensen.

    Dette tette samarbeidet mellom filmselskapene og næringslivet er ikke noe
    nytt fenomen. Ifølge Mette Hjelmtveit har det nesten alltid eksistert i en
    eller annen form, men har tiltatt i omfang de siste tyve årene, med
    åttitallets jappetid som et foreløpig høydepunkt. Alle store
    produksjonsselskaper i Hollywood har i dag ansatte i markedsavdelinger som
    jobber med å selge plass til produkter fra næringslivet. Selv for små
    filmselskaper og mer uavhengige produksjoner kan slike produkter være en
    måte å skaffe hardt tiltrengte midler på. Men også næringslivets store
    aktører har folk som jobber spesifikt opp mot filmbransjen, med våpen- og
    tobakksindustrien som noen av de mest aktive (den eneste av fjorårets
    amerikanske voksenfilmer hvor det ikke ble røkt sigaretter var typisk nok
    Insider, som omhandlet tobakksindustriens kyniske forretningsmoral). Disse
    aktørene leser manuskripter de får tilsendt fra filmselskapene og kommer med
    konkrete forslag på hvor de ønsker at produktene skal plasseres. I 1987
    plasserte Adidas sine produkter i over 60 filmer. Året etter havnet de to
    næringslivsmagasinene Forbes og Fortune i en heftig budrunde i kampen for å
    bli den næringslivsbibelen Charlie Sheen skulle lese i Oliver Stones film
    Wall Street. Ifølge Hjelmtveit finnes det mange eksempler på at private
    firmaer har saksøkt filmselskaper når produktet deres er blitt klippet vekk
    i den ferdige filmversjonen, eller når det ikke har fått den rollen firmaet
    hadde tiltenkt det. – Reebok saksøkte Trimark Pictures da en hel sekvens med
    reklame for selskapets produkter ble klippet bort fra sluttsekvensen i Tom
    Cruise-filmen Jerry MacGuire. Det endte med at Reebok ble tilkjent et stor
    sum penger, forteller Hjelmtveit. På den måten opptrer disse
    næringslivsaktørene mer som autoritære filmprodusenter, enn som ordinære
    annonsører, og får uforholdsmessig stor innflytelse på mange av de filmene
    vi ser på kino. Ville det ikke derfor vært mer redelig om vi som publikum
    ble gjort oppmerksom på denne innflytelsen, f.eks ved at selskapenes navn og
    bidrag ble oppført på rulleteksten? Hjelmtveit synes for så vidt det, i
    hvert fall om selskapets produkter både er betalt for og inngår som et
    sentralt element i historien. Men hun synes det er vanskelig å trekke noen
    generell grense. Hjelmtveit mener imidlertid at det voksende fenomenet som
    kalles crossover-markedsføring er en mer renslig måte for filmindustrien å
    promotere andres produkter på: – Denne formen for markedsføring er mer
    effektiv enn vanlig produktplassering, og innebærer at et firma knyttes til
    en film utenfor filmlerretet. Et eksempel er filmer for barn, der figurene
    fra filmen blir solgt gjennom leketøysbutikker. Slike samarbeid har vist seg
    å være mer innbringende for begge parter, samtidig som de ikke
    kompromitterer selve filmopplevelsen, hevder hun. Hjelmtveit jobber for
    tiden med produktplassering på den norsk-danske storfilmen Dina, med norske
    Northern Lights som hovedprodusent. Hun forteller at denne typen
    reklameinnslag også opptrer i norske filmer, men til sammenlikning i svært
    beskjedne former: – I europeisk og særlig nordisk film er produsentene
    fortsatt forsiktige med å presse produkter på en filmregissør eller
    rekvisitør, da det kan oppfattes som et forsøk på å undergrave filmens
    kunstneriske integritet. Dessuten er ikke den norske filmen drevet etter så
    strømlinjeformede forretningsmønstre som man finner i Hollywood. Foreløpig
    er det TV-serier som «Mot i brøstet» som har tjent gode penger på at
    produkter plasseres i serien, mens det for de fleste norske kinofilmer ikke
    er så store penger å hente, fastholder hun.

    Det sier seg selv at karakterer i filmer nødvendigvis må bruke ulike
    produkter, og at det universet de beveger seg i må befolkes av rekvisitter.
    Derfor burde filmselskapene kunne benytte etablerte varemerker, vil mange
    hevde, ikke minst når de i tillegg får betalt for det. Men det er ikke
    alltid så enkelt. For én ting er det at en filmkarakter kjører Volvo eller
    barnefilmer inneholder figurer som kan fås kjøpt i leketøysbutikker. Dette
    er en form for reklame som så å si alle filmer, det være seg blockbusters
    eller smalere filmer, på en eller annen måte er berørt av. Men en helt annen
    ting blir det om en film som påberoper seg et kunstnerisk kvalitetsstempel
    viser seg å være underlagt sterke føringer fra hovedannonsøren, slik
    tilfellet har vært med Cast Away. Når manuset delvis er skrevet av
    markedsavdelingen i FedEx, hva slags film er det vi egentlig ser på da? En
    fiksjonsfilm for kino eller ren reklamefilm? Hjelmtveit har ingen svar på
    det, og erkjenner at det er en svært delikat grenseforflytning som på den
    måten finner sted. Man kan godt si at så lenge filmens kvaliteter på
    lerretet er upåklagelige, og produktplasseringene ikke er påtrengende, så
    spiller det vel ingen rolle hvor mange produkter som finnes i den. Fra
    publikums ståsted virker dette helt rimelig. Men fra et bransjeståsted er
    det ingen tvil om at det åpner for en type produksjonskultur som på lengre
    sikt kan virke svært korrumperende. En av hovedårsakene til at
    produktplassering er blitt en så uløselig del av det å produsere film,
    skyldes den kostnadsspiralen som særlig Hollywood-filmen er rammet av. Det
    lages stadig flere ressurskrevende og effektbaserte filmer som er svært
    kostbare å markedsføre, noe som gjør produktplassering og
    crossover-markedsføring nødvendig. Det er en ond sirkel, for denne praksisen
    legger store føringer for hvordan manus skrives og film lages i Hollywood.
    Det er klart at produsenter og regissører vil tilrettelegge filmprosjektene
    sine slik at det finnes mange nok åpninger for en slik produktplassering. På
    denne måten blir filmindustriens integritet undergravd og filmrepertoaret
    utsatt for en utilbørlig ensretting. Til slutt er det likevel ikke mer enn
    rett og rimelig at journalisten erkjenner at Cast Away faktisk har flere
    kvaliteter, og at Hanks leverer en ganske subtil rolletolkning for ham å
    være som det sikkert lukter «Oscar-takter» av. Likeledes håndterer
    regissøren Zemeckis flykrasjsekvensen og stormsekvensen med stødige regigrep
    som er underholdende. Men skal man bruke sterke ord som «triumf», slik blant
    annet Newsweeks anmelder nylig gjorde, så bør det i stedet myntes på Federal
    Express. For når alt kommer til alt, så er det selskapets markedsføringsgrep
    som til slutt triumferer i filmen.



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Sat Mar 03 2001 - 12:52:17 MET