Ein rik nasjon på havet

From: Oddmund Garvik (oddmund@ifrance.com)
Date: Mon Jan 15 2001 - 05:39:48 MET


I alle år fekk me høyre at den norske handelsflåten - sjølve perla i det
norske "selveierdemokratiet" - var den beste i verda. Når det så blir
innført ein tanke strengare kontrollar enn før, går det som det går når
ein har skapt legender, og trur ein kviler på laurbær...

Oddmund Garvik

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d185687.htm

<<<<<<<
"Annamaria"-arrest pinlig

Franske myndigheters seilingsforbud for kjemikalieskipet "Annamaria" er
pinlig for norske myndigheter. Saken gir et dårlig inntrykk av Norge,
mener handelsministeren.

Aftenpostens korrespondent
YNGVE HELLESTØL - Paris

Arresten av det norskregistrerte skipet, som er i så dårlig forfatning at
det nektes å seile videre fra den franske havnebyen Saint-Malo, kommer på
et uheldig tidspunkt for norske myndigheter.

Saken dukker opp rett etter at Norge og EU er blitt enige om et kompromiss
for å styrke reglene for sikkerheten til sjøs, og bare få måneder før den
franske transportministeren kommer på besøk til Norge, etter invitasjon av
nærings- og handelsminister Grete Knudsen.

- Saken gir et dårlig inntrykk av Norge, sier statsråden i en kommentar
til Aftenposten, formidlet via førstekonsulent Sandra Clark
informasjonsseksjonen i Nærings- og handelsdepartementet.

Norge-Frankrike
Knudsen var i fjor høst to ganger i Paris for å diskutere tiltak for å
skjerpe sikkerheten til sjøs.

Norge og Frankrike var lenge på kollisjonskurs når det gjaldt hvor langt
man skal gå i å stramme inn regelverket. Uenigheten gjaldt første
hvor raskt man skal forby tankskip med enkeltskrog. Norge ønsket
opprinnelig et slikt forbud først fra 2021, og argumenterte med at
alderen ikke nødvendigvis sa noe om skipenes standard og sikkerhet.

Det franske EU-formannskapet ville derimot ha et slikt forbud allerede
fra 2010. I midten av desember ble man tilslutt enige om et kompromiss om
forbud i 2015.

Norge og EU, anført av Frankrike, ble samtidig enige om å innføre
strengere regler for havnestatskontroll og kontroll med klasseselskapene.

Selv om det 25 år gamle og dårlig vedlikeholdte "Annamaria" er et
kjemikalieskip, er det likevel ingen tvil om at det er pinlig for
myndighetene at et norskregistrert skip skal bli tatt i arrest bare få
uker etter enigheten mellom Norge og EU.

Frankrike har i EU vært en av pådriverne for strengere regler for
sikkerheten til sjøs etter at oljetankeren "Erika" for et år siden
forliste utenfor kysten av Bretagne og førte til store miljøødeleggelser.

Stanset 2. januar
"Annamaria", som eies av rederiet Halfdan Ditlev-Simonsen & Co kom til
Saint-Malo 2. januar. Samme dag gjennomførte Det Norske Veritas (DNV) en
inspeksjon av skipet. Inspeksjonen avdekket en rekke mangler. DNV leverte
en liste over forhold som måtte utbedres, og forbød samtidig skipet å
seile videre før manglene var utrettet, opplyser informasjonsdirektør Tore
Høifødt til Aftenposten.

To dager senere, 4. januar, tok så franske havnemyndigheter arrest i
skipet.

- Skipet er gammelt, dårlig vedlikeholdt og tilfredsstiller ikke
internasjonale minimumsstandarder, sa lederen for havnekontrollen i
Saint-Malo Lucien Breton til Aftenposten torsdag.

Ifølge Høifødt er det ikke aktuelt å la skipet seile videre før de
alvorligste manglene er utbedret.

- Etter at det har skjedd, vil det kunne få seile videre til et verft for
mer omfattende reparasjoner, sier Høifødt, og antyder at en ny inspeksjon
fra DNVs side kan skje "en gang i neste uke".
Han mener saken viser at klasseselskapets kontrollapparat har fungert.

- Skader arresten av "Annamaria" norsk skipsfartsnærings renommé?

- Enhver arrest fra havnestaters side er negativt. Vi jobber for å unngå
at kvaliteten skal falle og føre til arrest. Saken bidrar til å sette det
norske flagget i et dårligere lys, sier Høifødt.

>>>>>>>
 
______________________________________________________________________________
ifrance.com, l'email gratuit le plus complet de l'Internet !
vos emails depuis un navigateur, en POP3, sur Minitel, sur le WAP...
http://www.ifrance.com/_reloc/email.emailif



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:48 MET