mer orkan

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Mon Dec 11 2000 - 15:34:52 MET


I den seneste orkan i Nordsjøen er vindkastene kommet opp i 60 m/s,
tilsvarende 216 km i timen. Dette er bare litt over ett døgn etter den
forrige orkanen over Storbrittannia. Dvs. 2 30-års orkaner på to døgn. I
tillegg til de tre eller fire som allerede har vært i høst. I England er
oversvømmelsene igjen enorme, mens den vanlige tørken (som har holdt på i
årevis) råder i Sør-Spania (se oppslaget om vanntransport i Middelhavet
nedenfor. Det foregår rett og slett en masse ting vi vanlige dødelige helst
ikke skal vite, men som man kan slutte seg til ved å legge sammen to og to),
takket være det evinnelige subtropiske høytrykket her. Det er et generelt
trekk ved det nye drivhusklimaet, at de subtropiske høytrykkene ikke lenger
beveger seg sørover om vinteren på den nordlige halvkula, men ligger fast
ekstremt langt nord, og alt inklusive polarfronten er forskjøvet langt mot
nord, området nord for polarfronten er rett og slett mye mindre enn det som
før var vanlig. Et subtropisk høytrykk lå hele sommeren og høsten over
Russland/Ukraina, det ligger nå over Ukraina. Et annet over det nordlige
Stillehav strekker nå en utløper via Alaska (der det er ekstremt mildt) helt
inn over Polbassenget(!). Et tredje ligger rett sør for New Foundland og
henger sammen med det som i gamle dager var Azorerhøytykket, som nå alltid
ligger over Sør-Spania. Disse forholdene må man lete seg fram til selv, ikke
en kjeft blant meteorologer synes å se dette, men omtolker det hele tiden i
lyset av gamle værmønstre, som dog ikke lenger eksisterer.

I gamle dager var det vinterregn i Middelhavet, det har det vært slutt på i
de berømmelige tretten årene siden 1987. Lavtrykkene er generelt mye større
og går hele tiden inn over våre hoder i Skandinavia eller inn over
Sentral-Europa, svarende til hva drivhusmodellene netopp viser "skal skje"
(det har allerede skjedd). Den mindre lavtrykkstypen som før var vanlig om
vinteren f.eks. i Østersjøen og i Middelhavet er rett og slett borte.

Flere stormer er i tråd med hva modellene forutsier, det har bare allerede
inntruffet. Det må dog for enhver pris ikke innrømmes fra offisiøst hold.
Jeg tror man satser på at etablerte forhold må folk bøye seg for og
"tilpasse seg", og klarer de det ikke blir det ihvertfall ikke rikfolkas
problem, tror disse selv. Og dog? Se nedenfor.

Karsten Johansen

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/d179511.htm

Super-seilbåt stormens rov

Ekstrem-katamaranen "Team Philips" havarerte i storm i Nordsjøen natt til
søndag. Alle sju om bord ble reddet av et tysk lasteskip. Den ulykkesrammede
båten ligger og driver for stormen som herjer i ormådet.

Aftenposten Interaktiv

Den britiske millionæren og eventyreren Pete Goss var om bord da "Team
Philips" la ut på en seilas i tøft vær fra England til Monaco. Den ekstreme
seilbåten skulle testes, som ledd i forberedelsene til The Race, en
jordomseiling med startskudd 31. desember. Det gjelder å komme seg fortest
mulig rundt kloden den "gale" veien, ved å passere de fem klassiske kapp'ene.

"Team Philips" er en av syv ekvipasjer som har kvalifisert for konkurransen,
iscenesatt av krefter i det franske super-seilermiljøet.

Båten la ut fra Dartmouth 4. desember. Hun gikk utmerket, og logget 35 knop
i pokkskavvel og stormkast. Meningen var å ekstremkjøre systemene, for å
fin-innstille egenskaper og rutiner i rigg, båt og mannskap. Laget følte seg
som vinnere helt til havet hevnet seg natt til søndag.

Siste skrik i materialer og datastøttet design er brukt i de sylhvasse,
bølge-gjennomborende skrogene. Båten er god for utrolige 40 knop i grov sjøl
offshore. Den 37 meter lange katamaranen fortoner seg som to enorme
seilbrett holdt sammen av et par tverrbjelker. Mellom skrogene sitter en
plastboble hvor mannskapet oppholder seg.

Det var i denne bobla det oppsto skader, etter at båten hadde beveget seg
inn i stormbelter nordvest av de britiske øyer. Bølgene var seks-sju meter
høye, og kastene gikk opp mot 60 sekundmeter. Vraket flyter ennå, og blir
fulgt av satellitt. Team-leder Goss sier han ennå har håp. Hvis båten ikke
blir mer ødelagt, kan den kanskje berges og settes i stand på ny før
regattastart.

"Team Philips" har vist seg som reneste utursbåten - to ganger tidligere i
den omfattende kvalifiseringen til regattaen har hun vært utsatt for
skroghavari. Ved en anledning ble akterdelen av det ene skroget slått tvers
av.

(Kanskje det ikke er "utur" men rett og slett klimaendringer? Min anm.)

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d179526.htm

20.000 tonn vann savnet i Middelhavet

Det norske selskapet Nordic Water Supply har igangsatt at større leteaksjon
i Middelhavet. Båter og fly leter etter en pose med 20.000 tonn ferskvann,
som slet seg i helgen.

ESPEN BRYNSRUD

Ifølge selskapet forsvant den store vannbagen rundt fire nautiske mil
utenfor kysten av Kypros tidlig på morgenen lørdag 9. desember. Posen har
deretter vært som sunket i havet.

- Selskapet undersøker årsakene til uhellet, melder Nordic Water Supply i en
børsmelding mandag.

Forsikret Ifølge det norske selskapet vil vanntransporten i liten grad bli
påvirket da man har tilgjengelig reservekapasitet i forhold til planlagt
transportplan frem til en ny bag eventuelt kan være på plass. Vannbagen er
forsikret for totaltap og forsikringsselskapet er orientert.

Nordic Water Supply har vært banebrytende med sin virksomhet, som går ut på
å frakte drikkevann i store plastposer som slepes etter en båt.

(Hvor skulle dette vannet til? Hvorfor forsvant det? Se det melder Aftenpotten
intet om. Min anm.)



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:33 MET