Mikrokraft til folket!

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Sat Dec 02 2000 - 12:22:07 MET


Kanskje enda en liten sak å glede seg over i helga?
En sak som fort kan sette Jens og Siri og andre søte, små
strebere og symboler for Osloprosessen i et grusomt grelt lys
-- fortere enn de aner.

Eller er det for optimistisk å vente noe slikt?

Dette innlegget burde vel legges til tråden
'Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")'.

Det vi nå ser er kanskje sporen til en overgang fra sentralisert,
forurensende og tildels fascistisk energiteknologi til dens mer
desentraliserte, reinere og langt mer demokratiske motsats.

Tøøøøft!

-------
Kraftverkene står for fall
http://www.dagsavisen.no/lordag/2000/12/529580.shtml

Gigantiske kraftverk som spyr ut CO2 kan tilhøre fortiden. Om ti år kan du ha ditt eget kraftverk i garasjen - som også sparer miljøet.

(TEKST: CHARLES WILLIAMSEN
Kraften ut til folket! Om noen tiår kan de fleste gigantkraftverk gå samme veien som dette, i Brandenburg, som ble revet i sommer. (Foto: SCANPIX/EPA))

Små elektriske kraftverk med brenselceller og mikroturbiner er på full fart inn i de tusen hjem. Takket være et friere kraftmarked og bilfabrikanter på jakt etter lavutslippsbiler, kan i framtiden alt fra mobiltelefoner til store tankskip få sin energi fra små kraftverk.
     
     Hydrogen har lenge vært miljøbevegelsens svar på hvordan vi skal løse vårt framtidige energibehov, og mens politikerne må gå en ny runde for å bli enige om utslippskvoter tar bilfabrikkene og kraftverksingeniørene de første skritt mot forurensningsfrie energikilder.
     
Hver mann sitt kraftverk
     I 1990 stilte California stilte krav om forurensningsfrie biler, og siden har bilindustrien søkt etter alternative energikilder. Med brenselceller har de funnet lydsvake, effektive og svært driftssikre energikilder.
     
     Brenselceller lager elektrisitet ved hjelp av hydrogen og oksygen fra lufta, og virker som et batteri. Det eneste som kommer ut av prosessen er rent vann. I 150 år har man visst om dette, men problemet har vært å lage og oppbevare hydrogen.
     Den reneste måten er å spalte ut hydrogenet på forhånd ved hjelp av elektrisitet fra vann, sol eller vind, og dernest fylle det på tanken. I dag finnes det ingen infrastruktur som enkelt kan gjøre dette, og noen av bilfabrikantene har nå laget kjemiske reformere som utvinner hydrogen av bensin om bord i bilen. Dermed kan de utnytte eksisterende infrastruktur og oljeselskapene kan fortsatt tjene penger. Men utslippsgevinsten blir atskillig mindre.
     Uansett metode sørger bilindustrien for å få ned prisen på brenselceller, og i løpet av et til to år vil de første privatbilene med brenselceller komme på markedet.
     
En elektrisk revolusjon
     Bilen blir med dette rullende kraftverk, og det er ingenting i veien for at du kan plugge bilen til strømnettet hjemme. På den måten kan du lage strøm fra ditt eget lille kraftverk.
     Det er også slik kraftingeniørene ser for seg framtidens kraftmarkedet. Istedenfor store og forurensende kraftverk som pumper energi over store avstander langs et allerede overbelastet strømnett, vil mange små og renere kraftkilder sørge for energien kommer ut på strømnettet.
     - Mikrokraft byr store fordeler med hensyn på til effektivitet, pålitelighet, miljøvennlighet og i økende grad pris, skriver det britiske tidsskriftet The Economist, som mener at det er snakk om en aldri så liten revolusjon i kraftmarkedet.
     I tillegg til brenselcellene har utviklingen av mikroturbiner basert på naturgass kommet langt, og dette kan gi fattige utviklingsland muligheten til å hoppe over megakraftverkene på samme måte som mange fattige land i dag hopper over fasttelefon og satser på mobiltelefon. Slik kan vi kanskje sørge for økonomisk utvikling og redusere utslippene av klimagasser uten å nødvendigvis redusere levestandarden.
---------

Mvh. Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:29 MET