Meningsfylt forskning?

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Sat, 17 Apr 1999 15:29:51 +0200

I disse krigstider, noe til avveksling. Det er i dag sendt til Adresseavisen
som leserinnlegg:

******************
Meningsfylt forskning?

I Adresseavisen 13/4 er det oppslag med NTNU-forskerne Wullum og Booker om
forskning rundt markedsføring av sjokolade. Det er tydeligvis en utfordring
å lage innpakninga, utseendet, konsistensen, smaken slik at man når den
rette målgruppe. Og dette ser ut til å virke, i følge avisoppslaget. Men det
gjenstår et problem, som forskerne nå skal løse. Jeg siterer, med noen
innskutte kommentarer fra meg i parentes:

".....Akkurat nå holder Wullum og Booker på med å utvikle en
livsstilssjokolade(!) i samarbeid med Nidar. ...... Vi ser på om sjokolade
kan dekke nye behov (kanskje vi skulle være ærlige, å si "LAGE nye behov")
hos mennesker enn den gjør nå. Sjokolade er i dag definert som noe usunt
("DEFINERT"? - ER ikke sjokolade usunt??), men vi vil prøve å lage en
sjokolade som ikke skaper dårlig samvittighet....Booker tenker seg inn i den
medisinske verden. Han ser for seg noe som kan ligne en apotekvare - kanskje
med innpakning som tabletter".

Jeg er glad i sjokolade sjøl, jeg, sjøl om jeg ikke har illusjoner om at
dette akkurat er helsekost. Men det må være lov å spørre, siden dette
foregår ved NTNU og har status som "forskning":

Hvilken verdi ligger det i forskning som har som mål å lure folk til å spise
mer sjokolade ved å spille på deres tillit til produkter i medisinsk
innpakning? Har forskerne gjort seg noen etiske betraktninger rundt dette? I
så fall, kan de dele dem med oss andre?

Trond Andresen
også NTNU-ansatt