http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d61308.htm
Trond Andresen
>Store annonserer bruker Norden som testmarked
>
> Tanketom bind- og bleiereklame virker ikke i Norden. Derfor vil
> Procter & Gamble bruke Norge og våre naboland til å utvikle mer
> intelligent markedskommunikasjon.
>
> - Nordiske forbrukere er mer kritiske enn forbrukere i resten av Europa.
> Reklame som virker bra i Tyskland slår ikke an her. Vi har vært for
> langsomme med å forstå hvordan man skal kommunisere til nordiske
> forbrukere, fastslo styreformann John E. Pepper nylig i forbindelse med en
> kritisk gjennomgang av selskapets erfaringer på det nordiske markedet.
>
> Mens Procter & Gamble i gjennomsnitt selger for 445 kroner årlig til hver
> av USAs innbyggere, er salget pr. hode i Europa på under det halve; 175
> kroner. Og i Norden som helhet ligger gjennomsnittet enda mange hakk
> lavere - ca. 88 kroner årlig.
>
> Overfor Aftenposten utdyper informasjonssjef Jeanette Ehrnroth
> styreformannens signaler på denne måten:
>
> - Skandinavia er en trendsetter. Det som i dag skjer blant forbrukerne her,
> kommer til resten av Europa i morgen. Derfor ønsker vi å teste ut nye
> reklamekonsepter her, før de eventuelt blir tatt i bruk på andre deler av
> kontinentet.
>
> Ehrnroth viser til at selskapet allerede har begynt å ta skjeen i en annen
> hånd, selv om det kanskje ikke er så enkelt å oppdage for den alminnelige
> TV-seer.
>
> Mer ydmyke
> - Vi ønsker å være mer ydmyke og snakke mindre ovenfra og ned enn det
> Procter & Gamble har hatt en tendens til. Konkret betyr det for eksempel
> at vi demper bruken av eksperter som forteller hvorfor våre bleier er så
> effektive. I stedet viser vi reklamefilmer med mer vekt på følelser og glede.
> Det samme gjelder deler av vår sjampo-reklame, hvor vi i stedet for å vise
> perfekte modeller legger vekt på at folk kan gjøre det beste ut av det de
> har, sier Ehrnroth.
>
> I Norge påpeker adm. direktør Helle Lauvstad i konsernets faste
> reklamebyråforbindelse, Saatchi & Saatchi, at det ennå er et stykke igjen
> før festtalene fra ledelsen nedfeller seg i konkret handling.
>
> - Procter & Gamble opererer med faste, globale reklamekonsepter for sine
> merkevarer. Et nasjonalt reklamebyrå kan ikke fravike dem, selv om det
> legges opp til enkelte tilpasninger. Slik vi gjorde da vårt byrå laget en
> reklamefilm for et kosmetikkprodukt og tok i bruk den kjente svenske
> fotomodellen Emma Sjöberg, forteller hun.