Re: Hva er et marked?

Karsten Vedel Johansen (kvjohans@online.no)
Tue, 9 Sep 1997 21:37:55 +0200 (MET DST)

At 20:19 08.09.97 +0200, you wrote:
>Er det noen som kan forklare meg hva ordene "marked" og "markedskrefter"
>betyr.
>
>"Det frie marked" interesserer meg også.
>
>Jeg tar gjerne imot henvisninger til bøker, men hvis du kjenner siden(e)
>hvor for eks. Marx skriver om marked vil du spare meg for mye tid.
>
>Vennlig hilsen Arild Karlsen <arikarls@online.no>
>
>PS: Gi meg et tips per epost om du svarer i dette forumet.
>
>

"Markedet", "markedskreftene" osv. osv. er noen av de mest ideologiserte
begrepene overhodet. Marked var opprinnelig det samme som "kaupang", et sted
hvor man møttes for å utveksle varer, f.eks. et sildemarked. Forestillingen
om at hele samfunnet utgør et marked hviler på en rekke abstrakte og
urealistiske forutsetninger,f.eks. om fullstendig og korrekt informasjon til
alle aktører, samtidighet, fri og perfekt konkurranse osv.

"Markedskreftene" er da nærmest synonymt med Adam Smiths berømte "invisible
hand" som i følge systemets ambassadører styrer alt til det beste. Dvs. the
invisible hand er egentlig rett og slett trådt inn der hvor den kristne Gud
eller "skjebnen" ellers befant seg. "Fremskridtstro", "optimisme" osv. betyr
en urokkelig tro på at denne moderniserte gudsforestilling fungerer: de er
den moderne versjon av salmetekster som "alt står i Guds faderhånd" og
"avsynges" daglig i Dagsrevyen og på Aftenpostens økonomisider f.eks.
Markedet er i dag som det meste ellers (Diana f.eks.) fantomer:
forestillingen om markedet eller markedsfantomet spiller en langt større
rolle enn de elementer av marked som måtte eksistere reelt. Fantomet Diana
er for lenge siden trådt i stedet for den Diana som faktisk eksisterte. Den
kollektive bevissthet beherskes nesten fullstendig av disse fantomene som
f.eks. et middelaldermenneske sikkert ville ha oppfattet som en slags avguder.

Vh. Karsten Johansen