struts og regulering

Jan Heiret (Jan.Heiret@sefos.uib.no)
Fri, 22 Aug 1997 10:04:45 +0200

Trude Evenshaug skriver:

"Forskjellen på en seksåring i barnehage og en seksåring på skolen, er at
skolebarnet har mellom tre og fire timer gjennomutredet og lovregulert
pedagogisk tilbud og fire-fem timer uspesifisert barnepass, mens
barnehagebarnet har et lovregulert pedagogisk tilbud hele dagen."

Det var da en voldsom tro på den lovregulerte pedagogikken. Jeg syns faktisk
det er helt OK at datteren min kan få leke "uspesifisert" med sine venner
uten innblanding av pedagoger med gjennomutredete pålegg fra Stortinget.
Jeg hadde vært mer bekymret hvis hennes seksårs-tilværelse skulle
gjennomreguleres like effektivt som om hun var en struts eller en
oppdrettskanin. Selvfølgelig må SFO få nok plass, utstyr og personale til å
kunne passe barna på en forsvarlig måte, men det er da bare en fordel at
ungene ikke pumpes fulle av den kunnskapen som Aftenposten er i stand til å
måle. Så langt syns jeg Reform 97 kan være et skritt i riktig retning
nettopp når det gjelder forholdet til kunnskap og pedagogikk. Men mange
skoler mangler tydeligvis penger til å gjennomføre tiltakene. Derfor syns
jeg Folkvords strutse-bilde passet bra fordi det beskrev de fysiske rammene
(jf. KK i går), men jeg vil ikke dermed kreve strutse-regulering også av
"fri-timene".

Jan Heiret
-------------------------------------------------------------------------
Jan Heiret
AHS-Gruppe for flerfaglig arbeidslivsforskning/
Senter for samfunnsforskning (SEFOS)
H.Foss gt.5, N- 5007 Bergen
Tlf: + 47 55 58 97 62. Faks: + 47 55 58 97 13