Re: Å kvele debatten ved "moral blackmail"

Mathias Bismo (bismo@online.no)
Mon, 16 Jun 1997 15:16:35 -0700 (PDT)

O halleluja...

Jeg HADDE håp. Jeg TRODDE faktisk Johansen var tilsnakkelig - men det er han
tydeligvis ikke. han anklager undertegnede for å nekte å svare på konkrete
spørsmål. I sitt forrige innlegg stilte ikke Johansen et eneste konkret
spørsmål, han tok heller brokker og utdrag av mitt innlegg og gjorde det han
kunne for å vrenge det til å se ut som en kopi av Pol pot, Ceaucescu pog
Enver Hoxha. I motsetning til personer som Anders Ekeland og Trond Andresen
NEKTER Johansen komplett å gå inn på diskusjon, men lar det være med å komme
med en moralsk forargelse over min påståtte støtte til massemordere som i
virkeligheten er like ille som Hitler og Mussolini. Minst.

Jeg kan ta det siste innlegget hvor han tar et lite utdrag av mitt innlegg
mot Anders Ekeland. Her diskuterer jeg ulikhetene mellom Trotskis og Stalins
posisjoner. Og jeg påpeker at det var Stalin som fikk muligheten til å styre
et land hvor den sosialistiske revolusjonen ikke gikk slik man hadde regnet
med. Men det gjør jeg - noe Johansen også ville fått med seg dersom han
hadde tatt innlegget som en helhet - ikke ved å gi en uforbeholden støtte
til Stalins brutalitet på 30-tallet. Men Johansen derimot - han tolker det slik:

>Det er altså bedre å myrde
>løs (mordet på millioner er en "til dels graverende feil"), hvis
>man bare "vet hva man holder på med" enn å kritisere myrderiene
>og "ikke vite hva man holder på med". Frihet er slaveri. Slik
>taler en ekte statsmann.

Dette er ikke temaet for diskusjonen mellom meg og Ekeland - om så er har
Ekeland uttrykt seg temmelig uklart i sitt innlegg. Nei, jeg skriver ikke at
jeg tar moralsk og etisk avstand fra Moskvaprosessene hver gang jeg nevner
Stalin. Jeg ser ikke vitsen med det. Jeg påpeker at Trotski ikke var
praktiker i motsetning til Stalin. Det betyr ikke at jeg mener at Stalin var
så mye bedre av den grunn. Det betyr heller ikke at jeg forkaster Trotski
som en betydelig bidragsyter til marxistisk teori. Jeg prøver bare å komme
med påpekninger om hvorfor ting utviklet seg som det gjorde og hvorfor det
blir feil å sette Stalin som all ondskap og Trotski som all godhet.

Og når Johansen videre tolker det til at jeg mener at frihet er slaveri,
faller han helt pladask. Jeg har opp til flere ganger her på forumet og jeg
tror også i direkte debatt med Johansen påpekt at noe av det viktigste for
den revolusjonære bevegelsen nå er å skape en *demokratisk* teori og
taktikk. For hele målet til den kommunistiske bevegelsen - AKP inkludert
(tro det eller ei) - er menneskehetens fulle frigjøring fra fremmedgjøringen
den nå lider under.

Dersom Johansen *mener* dette er moralisme er det opp til ham. Men da vil
jeg i tilfelle anbefale ham å slå opp igjen i ordboka og se hva ordet
faktisk betyr. Og når han anklager undertegnede for ikke å vilsvare på
spørsmål han hevder er konkrete, hvorfor nekter han da å svare på mine
spørsmål som konkret er linet opp i formen 1), 2), 3a), 3b), 4a), og 4b)?
Jeg svarer gjerne på hans spørsmål dersom han faktisk KONKRETISERER dem. For
det jeg har fått ut av Johansen hittil er kun en ordflom av skjellsord og
sure oppstøt. Kanskje det er fordi jeg er dum, men da er jeg en gang det, og
da kan Johansen ta dette som en oppfordring til å konkretisere spørsmålene
sine. Men - i og med at jeg faktisk oppfatter spørsmålene til folk som
Andresen, Ekeland og Mathisen (lenge siden han har uttalt noe her forøvrig -
dessverre), så kan jeg ikke være så stokk dum? Kanskje det hadde vært en ide
å bytte ut alle Georg Johannessen-sitatene (Georgs lille røde?) med konkrete
spørsmålsstillinger.

KK-Forum ser ut til å gå mot et sørgelig endelikt. Det virker som
majoriteten av innleggene her faktisk handler om diskusjonsstilen her. Og
det er ille. Jeg har et ønske om at KK-Forum atter kan bli et forum for
POLITISK diskusjon. Det er det ikke i dag. Kanskje er jeg naiv. Kanskje er
det dette som er politikk, men i så tilfelle er politikk nytteløst. Kanskje
det ville vært en bedre ide å slutte seg til Hare Krishna-bevegelsen
De
handler ihvertfall i overenstemmelse med sine egne idealer og sin egen
filosofiske vri - hvor absurd den nå enn er. Jeg er villig til å ta
selvkritikk for til tider overkjørende stil, men jeg mener faktisk at jeg
ikke er den verste her.

---
Revolusjonær hilsen Mathias

http://home.sol.no/bismo/